Chycení figury
Chycení figury znamená takový útok na soupeřovu figuru, po které ji už nemůže nijak zachránit.
Chycená figura je omezená v pohybu a nemůže utéct do bezpečí. Útokem naší figury ji pak získáme.
K chycení soupeřovy figury zpravidla používáme vlastní slabší figury, které jsme za soupeřovu figuru ochotni vyměnit. K chycení často k používáme své pěšce.
Chycení figury patří k nejdůležitějším metodám materiálního zisku.
Diagram 1: Chycený střelec
Při chycení figury je důležité, aby napadená silnější figura neměla žádnou možnost úniku.
V naší pozici je v nešťastném postavení s minimem pohybu černý střelec h5. Bílý na něj zaútočí pěšcem 1.g4 a střelce získá.
Diagram 2: Chycený jezdec
Před chycením soupeřovy figury bývá nejprve potřeba ji znehybnit.
Černý jezdec na a4 stojí špatně, ale stále má úniková pole b6 a c5. Bílý mu nejprve odebere ústup tahem 1.Sd4.
Po dalším tahu černého, například 1...Kg7, pak bílý zakončí odchycení soupeřova jezdce tahem 2.b3.
Diagram 3: Chycená věž
Věž je mocná dalekonosná figura, ale v obklíčení soupeřových, případně i vlastních figur může být velmi zranitelná.
Na černou věž bílý zaútočí 1.Kh4 a v příštím tahu ji prostě sebere.
Diagram 4: Chycená dáma
Nejsilnější figura na šachovnici - dáma - se často stává terčem chytání. Její nevýhodou je, že se za dámu rádi vymění všechny slabší figury soupeře: pěšci, jezdci, střelci i věže.
Nepohyblivá dáma na a7 se v této pozici stane kořistí bílých věží. Bílý na ni zaútočí 1.V1b7 a dáma je ztracena.
Diagram 5: Více tahové chycení figury
Postup chytání soupeřovy figury může být i vícetahový. Využít při tom můžeme nešikovné postavení více soupeřových figur najednou. Dobře také zvažujeme pořadí zvolených tahů.
V naší pozici vítězí 1.f4 a po ústupu jezdce 1...Jc6 bílý pokračuje 2.g4 Sg6 3.f5 a střelec je chycený.
Černému nepomůže ani protiútok 1...c5, protože by přišlo 2.Jf5 Jc6 3.Jxe7+ Dxe7 4.g4 Sg6 5.f5.
Diagram 6: Kombinace s chycením dámy
K chycení soupeřovy figury mohou vést i vtipné kombinace, často dokonce s přechodnou obětí figury.
V pozici na diagramu bílý zahájí svou kombinaci obětí střelce 1.Sxf7+ Kxf7 a pokračuje výpadem jezdce 2.Jg5+. Černý král má nyní tři různé ústupu, ale žádný z nich není uspokojivý:
a) 2...Kg8 3.Dd5+ e6 4.Dxe6+ Kf8 5.Df7 mat.
b) 2...Kf8 a nyní rozhodne dvojí úder 3.Je6+ se ziskem dámy.
c) 2...Ke8 a bílému vyhraje partii chycení nepohyblivé černé dámy tahem 3.Je6.
Zpět
Šachové testy:
Chycení figury (3225)
Figurky - materiální zisky (1366)
Jednodušší zisky (3152)
Obtížnější zisky (3156)
Materiální zisk (6255)
Naučit se víc o Chycení figury:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 20. lekce (strany 88-91)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 20. lekce (strany 68-71)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, 20. lekce (strany 38-39)
R.Biolek: Základy taktiky, strany 26-29
R.Biolek: Šachové miniaturky, strany 23-28
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany 57-59
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 17. lekce
Související témata:
Taktika
Dvojí úder
Vazba
Odtah
Odtažný šach
Odtažné napadení se šachem
Dvojitý šach
Napíchnutí figur
Materiální zisk
Oběť materiálu
Věčný šach
Léčky
Přetížená figura
Nepřímé krytí
Rentgen
Mezitah
Souhra figur
Motivy kombinací
Témata kombinací
Propočet variant
Tahy kandidáti
Taktika a problémový šach
Taktika, obecné
Taktika, kombinace jednotlivých figur
Taktika, ideje kombinací
Taktika, typy útoků
Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie
Zpět
(autor: Martin Beil, stav: hotovo)