Hra čtyř jezdců
Hra čtyř jezdců začíná tahy 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6.
Jsou však možná i prohození tahů, takže do Hry čtyř jezdců lze přejít například z Ruské obrany (1.e4 e5 2.Jf3 Jf6 3.Jc3 Jc6) nebo Vídeňské hry (1.e4 e5 2.Jc3 Jf6 3.Jf3 Jc6).
Hra má většinou poklidný charakter a tíhne k remízovým pozicím. Proto se touto cestou se nevydávají silní hráči příliš často. Existují však i ostrá pokračování, například superostrý Bělehradský gambit (4.d4 exd4 5.Jd5!?).
Hra čtyř jezdců: 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6
Nejčastější pokračování:
- 4.Sc4 (varianta A)
- 4.Sb5 (varianta B)
- 4.d4 (varianta C)
- 4.d4 exd4 5.Jd5 (varianta D)
Varianta A: 4.Sc4
Zde tento, na první pohled logický vývin střelce, není dobrý, protože umožňuje černému protiúder 4...Jxe4 5.Jxe4 a 5...d5, kde černý získá figuru zpět a stojí minimálně vyrovnaně s dobrými šancemi na získání výhody (jak se o tom přesvědčil Wesley So v partii s Mameďjarovem v roce 2018).
Ukázkové partie: ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, partie v literatuře (připravujeme).
Varianta B: 4.Sb5
Postup 4.Sb5 se někdy nazývá Španělskou hrou čtyř jezdců. V případě tahu 4...Sb4 vzniká symetrická (klasická) varianta, kde obvykle ani jedna ze stran v zahájení nezíská žádnou výhodu. Druhou zajímavější používanou možností je 4...Jd4 (Rubinsteinova varianta), sice je trochu riskantnější, ale dává černému více cest, jak narušit rovnováhu.
Ukázkové partie: ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, partie v literatuře (připravujeme).
Varianta C: 4.d4
Oproti předchozí variantě postup 4.d4 (který je někdy nazýván Skotskou hrou čtyř jezdců) dává bílému jakési šance získat výhodu. Nejčastěji se hraje 4...exd4 5.Jxd4, kde černý po 5...Sb4 6.Jxc6 bxc6 7.Sd3 d5 8.exd5 cxd5 9.0-0 0-0 hru vyrovná, ale pozice je stále oboustranně zajímavá.
Ukázkové partie: ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, partie v literatuře (připravujeme).
Varianta D: 4.d4 exd4 5.Jd5
Agresivní Bělehradský gambit. Pokud černý zvedne hozenou rukavici a zahraje 5...Jxe4, musí po 6.De2 f5 7.Jg5 hrát 7...d3, jinak stojí špatně. I tak je hra oboustranně velmi ostrá. Klidnější možnosti černého minimálně s vyrovnáním jsou 5...Se7 nebo 5...Jb4. Naopak výhodu bude mít bílý po 5...Jxd5 6.exd5.
Ukázkové partie: ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, ????? - ????? ?-?, partie v literatuře (připravujeme).
Diagram x: Typická kombinace v ?????
?????
?????
?????
?????
?????
?????
Zpět
Doporučené partie: MOŽNÁ
bílý - černý, místo rok
Šachové testy:
Základní otevřená zahájení (2501)
Další otevřená zahájení (2502)
Všechna otevřená zahájení (2503)
Zásady zahájení (6107)
Zásady zahájení (6254)
Typické kombinace v otevřených hrách (připravujeme)
Naučit se víc o Hře čtyř jezdců:
R.Biolek: Šachová zahájení - Otevřené hry, strany 123-124
R.Biolek: Šachové miniaturky, na více místech
L.Alster: Miniaturní šachové partie, strany 34-36
A.Rojzman: Šachové miniatúrky, strany 69-73
J.Konikowski, B.Modr: Malá učebnice šachových zahájení, strany 52-53
L.Pachman: Šachová zahájení v praxi, strany ?-?
Související témata:
Italská hra
Hra dvou jezdců v obraně
Španělská hra
Skotská hra
Skotský gambit
Evansův gambit
Uherská obrana
Ponzianiho hra
Ruská obrana
Philidorova obrana
Lotyšský gambit
Královský gambit
Vídeňská hra
Střelcova hra
Střední hra
Severský gambit
Zahájení, otevřená zahájení
Zahájení
Zásady zahájení
Miniaturní partie
Rozdělení zahájení
Otevřená zahájení
Zahájení, rozdělení zahájení
Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie
Zpět
(autor: Petr Herejk, stav: rozpracováno)