Přání šachových figur
Všechny šachové kameny - král, dáma, věž, střelec, jezdec, pěšec - se pohybují různými způsoby a v průběhu šachové partie mají různé potřeby.
Některá místa figurám vyhovují lépe, jiná hůře. V tomto tématu se zaměříme na porovnání, jaká místa a jaké role figurám sedí dobře, a jaké naopak špatně.
Speciální je situace ohledně krále - jeho role se v průběhu partie vyvíjí.
Po celou dobu partie však platí hlavní principy: aktivita a souhra. Jsou to obecné zásady šachu, které je potřeba stále dodržovat.
Diagram 1: Král v bezpečí nebo v ohrožení
Po většinu partie je hlavní potřebou krále bezpečí.
Už v zahájení krále ukrýváme nejčastěji pomocí rošády. Ve střední hře je král nejraději dobře schovaný, tak jako v naší pozici bílý král na g1.
Naopak černý král na b7 je chráněný špatně. Bílý na tahu toho využije a zakončí partii 1.Vb1+ Kc8 2.Vb8 mat nebo 2.Da8 mat.
Diagram 2: Aktivní nebo pasivní král v koncovce
Jak figurky v průběhu partie mizí ze šachovnice, nebezpečí pro krále se snižuje a z krále se v koncovce stává důležitá útočná figura.
V naší pozici je bílý král výborně útočně postavený. Naopak černý král je stále pasivní a do hry se ještě nezapojil.
Díky tomu bílý v této pozici vyhraje. Zahraje 1.Kc5 a získá oba černé pěšce c6, potom i b5.
Diagram 3: Dáma v útoku nebo mimo hru
Dáma je nejsilnější figura na šachovnici a nejraději má takové umístění, které je útočné a zároveň pro ni samotnou bezpečné.
V pozici na diagramu stojí bílá dáma velmi útočně. Naopak černá dáma je úplně mimo hru.
Bílý toho využije vytvořením hrozeb soupeřovu králi 1.Jh5. Proti hrozbě 2.Dg7 mat je černý bezbranný.
Diagram 4: Aktivní nebo pasivní věže
Také věže mají rády aktivní umístění, nejraději na otevřeném sloupci nebo na předposlední řadě.
Naše pozice ukazuje velký rozdíl mezi postavením bílých a černých figur. Mnohem aktivnější věže dávají bílému rozhodující výhodu.
Partie pokračovala 1.Vc7 h5 2.Vdd7 Sh6 (snaha ulevit si výměnami) 3.Vh7 (výhodná výměna s vytvořením rozhodujících hrozeb) 3...Vxh7 4.Vxh7 Kg8 (nebo 4...Sxe3 5.Vh8+ se ziskem věže) 5.Vxh6 Kg7 6.g4 a bílý vyhraje.
Diagram 5: Dobrý nebo špatný střelec
Střelci potřebují ke svému pohybu velkou volnost, pohyblivost a otevřené diagonály.
V pozici na diagramu má bílý střelec dobré aktivní možnosti - ať už útoku na černého krále, anebo později na černé pěšce c6 a g6. Naopak černý střelec je zablokovaný vlastními pěšci.
Bílý toho využil a zahrál 1.Sh3+ (zahnání soupeřova krále) 1...Ke7 2.Ke5 Sf7 3.Sg2 Se8 a nyní klíčové 4.Se4. Černý se ocitl v nevýhodě tahu - jakýkoliv tah jeho pozici zhorší. Bílý vyhraje.
Diagram 6: Jezdec ve středu nebo na kraji šachovnice
Jezdec je krátkonohá figura a k dobré působnosti zpravidla potřebuje být umístěný ve středu šachovnice nebo v jeho blízkosti. Takové umístění mu dává možnost působit do různých stran.
V naší pozici je bílý jezdec přímo vzorově postavený v centru. Sám je pevně krytý pěšcem a naopak soupeřovi pěšci jej napadnout nemohou. Černý jezdec a6 je umístěný velmi špatně.
Bílý svou výhodu uplatnil takto: 1.Dd3 (útok na nekrytého jezdce) 1...b5 2.Jg6+ Kh7 (po 2...Kg8 by přišel dvojí úder 3.Je7+) a nyní rozhodující odtažný šach 3.Je7+ se ziskem dámy. Černý se vzdal.
Diagram 7: Silný nebo slabý pěšec
Pěšci mohou svou sílu projevit různými způsoby. Například obsazovat střed šachovnice, chránit vlastní figury či omezovat soupeřovy, anebo dosáhnout proměny v dámu.
Bílý pěšec d7 je v této pozici silný, protože je velmi postouplý a nebezpečný. Naopak černý pěšec b5 je slabý a pod útokem.
Partie pokračovala 1.Vxb5 Vxb5 2.Vxb5 Da8 (nebo 2...Dxb5 3.Dxd8+) 3.Vc5 (míří na pole c8) 3...Da1+ 4.Sf1 Da8 a nyní rozhodující kombinace 5.Dxd8+ Dxd8 6.Vc8 s výhrou bílého.
Diagram 8: Aktivita a souhra figur
Hlavními principy šachu jsou aktivita (útočná působnost, pohyblivost) a souhra (spolupráce, vzájemná podpora) figur. Podrobněji viz téma Aktivita.
V naší pozici jsou bílé figury mnohem aktivněji postavené. Navíc černý král není bezpečně zajištěný.
Bílý toho využije k rozhodující kombinaci: 1.Dxe7+ Vxe7 2.Vxe7+ Kg8 (nebo 2...Vf7 3.Je6+ Kg8 4.Ve8+ Vf8 5.Vxf8 mat) a nyní další figura do útoku 3.Sc4+ Vf7 4.Ve8+ Kg7 a 5.Je6 mat.
Zpět
Šachové testy:
Vlastnosti šachových figur (4157)
Vlastnosti figur (6257)
Šachová výuka:
Vlastnosti šachových figur (14157)
Přání šachových figur (14201)
Naučit se víc o Přáních šachových figur:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Základy strategie, strany ?-?
R.Biolek: Plán v šachové partii, strany ?-?
R.Biolek: Šachy. Hra fantazie, strany ?-?
A.Suetin: Škola šachové strategie a taktiky, strany ?-?
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany ?-?
L.Pachman: Moderní šachová strategie, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Tajná přání šachových figurek, VYJDE V ROCE 2022
Související témata:
Co si přeje král?
Co si přeje dáma?
Co si přeje věž?
Co si přeje střelec?
Co si přeje jezdec?
Co si přeje pěšec?
Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie
Zpět