Rozdělení sloupců

Sloupce jsou na šachovnici dálnicemi pro těžké figury, které se řítí vstříc dějišti boje.

Pro otevření sloupce se musí pěšci vyřítit do bojové vřavy a svým hrdinstvím uvolnit linie věžím a dámě.

Sloupce mohou být:

- otevřené - nejsou na nich žádní pěšci
- polootevřené (neboli polozavřené) - je na nich pěšec pouze jedné barvy
- zavřené - jsou na nich pěšci obou stran


O otevřené sloupce se vždy může strhnout velký boj. Pokud je sloupec hlavním prvkem pozice, potom to může být i rozhodující bitva.




Diagram 1: Druhy sloupců

Sloupce jsou trojího druhu. Otevřené, polootevřené a zavřené.

Otevřený sloupec je takový, na kterém není ani jeden pěšec. Náš ani soupeřův. V naší pozici je otevřený e-sloupec. Polootevřený sloupec je takový, kdy je na sloupci pěšec pouze jednoho hráče. Pro bílého jsou to sloupce a, d. Pro černého sloupce c, h.

Zavřený sloupec má na sobě pěšáky obou stran. To jsou sloupce b, f a g.




Diagram 2: Ovládnutí otevřeného sloupce


Na šachovnici se vyskytuje jeden otevřený sloupec. Sloupec e.

Černý má po předešlé obraně rozhozené figury a bílý využije k ovládnutí sloupce lepší souhry svých figur. 1.Ve3 Kd7 2.Ve5. Pro větší dominanci na sloupci můžeme zdvojit či ztrojit těžké figury a potom vniknout do soupeřovy pozice.

Po 2...Sg4 3.De3 Dg8 4.Vf1 jsou špatná souhra černého a převaha bílého na královském křídle společně s otevřeným sloupcem rozhodujícím faktorem ve prospěch bílého.



Diagram 3: Otevření sloupce

Pěšcové napětí nám dává možnost otevřít sloupce. Během napětí se můžeme připravit a v pravý okamžik sloupce otevřít.

V naší pozici bílý zahraje 1.fxe5 fxe5 2.dxe5 dxe5 s otevřením obou sloupců pro své věže.

Ve spolupráci se střelcem využil otevřený d-sloupce tahy 3.Dxd7+ Vxd7 4.Sxe6 Vhd8 5.Vxd7 Vxd7 6.Vd1. Po zisku věže bílý získá rozhodující materiální převahu.




Diagram 4: Předsunutý bod na sloupci

K využití volného sloupce nám může pomoci opěrný bod na otevřeném či polootevřeném sloupci. Zde bílý využil obou bodů.

Zahrál nejprve 1.Jd5 a po 1...Jxd5 2.exd5 na otevřeném sloupci získá volného pěšce a zároveň otevřel střelce. Jezdec podporovaný věží i dalšími figurami může být velmi nebezpečnou zbraní.

Partie pokračovala 2...Sf6 3.Jh6+ Kh8 4.Vxf6 gxf6 5.Dc2 a bílý využil polootevřený sloupec k rozhodujícímu útoku: 5...Kg7 6.Dxh7+ Kf8 7.Jf5. Jezdec se v závěru vrací na předsunutý bod.



Diagram 5: Otevření polootevřeného sloupce


Otevření polootevřeného sloupce nám pomůže často v útoku na krále soupeře. Bílý na tahu pokračoval 1.Df3 h5 2.fxg7 Vfd8 3.Vf1.

Zesilování tlaku na sloupce přiková více figur soupeře k obraně a ty potom mohou ztratit pohyblivost a možnosti hlídat další problémy.

Přišlo 3...Vc7 4.Vh4 Dxg7 5.Dxh5. Předsunutím před své pěšce získaly bílé těžké figury další sloupce pro rozhodující útok.



Diagram 6: Otevření sloupců za cenu materiálu


Otevření sloupců je důležité pro útok při opačných rošádách. Těžké figury jsou nejsilnější vozbou, které je obtížné se bez pevného krytu ubránit.

V naší pozici bílý zahrál 1.g4 hxg4 2.h5 gxf3. Často je oběť několika pěšců doslova nutností, abychom mohli získat převahu v útoku.

Po 3.hxg6 fxg6 4.Dh6+ Kf7 5.e5 dxe5 bílý obětoval už tři pěšce. Otevřel si tím všechny potřebné sloupce a pevně směřoval k vítězství.



Diagram 7: Body vniku


Pokud ovládáme sloupec, často máme výhodu. Chceme-li tuto výhodu využít a proměnit ve výhodu věží nebo rovnou v celý bod, musíme vniknout do pozice soupeře.

Nejdříve odstraníme překážku tahem 1.g3. Jezdec na f4 není stabilní a musí sloupec uvolnit: 1...Jxh3 2.Vxf7. Potom najdeme bod vniku - nejčastěji sedmou řadu. Ale i šestá nebo osmá řada může být rozhodující, tak jako v naší partii po 2...Dd6 3.Db6 s výhrou bílého.

Tím využijeme dominantní postavení bílé věže na sedmé řadě. Přitom využíváme i možnost otevření a-sloupce.


Diagram 8: Který sloupec je rozhodující?


Volných sloupců bývá v pozicích často více. Důležité je přijít na to, který je ten důležitý.

V této pozici se černý se rozhodl pro c-sloupec a opřený o pěšce d4 se chce zdvojit. Bílý, ale vidí potenciál jinde. Sloupec h je nebezpečný pro černého krále.

Zahrál 1.Vce1. Přes e4 chce na sloupec h. Po 1...d5 2.Sh3 (střelec uvolňuje místo králi a tím i cestu věži na h-sloupec) 2...Dd8 přišlo 3.Ve6!. Bílý se dokáže prosadit i přes e-sloupec: 3...fxe6 4.Sxe6+ Vf7 5.Dxg6+ a bílý vyhrál.


Zpět

Šachové testy:

Typy pěšců (6109)
Silné a slabé body (6119)
Využití slabin (6120)
Vlastnosti figur (6257)
Hodnocení a plán (6258)

Naučit se víc o Rozdělení sloupců:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Základy strategie, strany ?-?
R.Biolek: Plán v šachové partii, strany ?-?
R.Biolek: Šachy. Hra fantazie, strany ?-?
A.Suetin: Škola šachové strategie a taktiky, strany ?-?
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany ?-?
L.Pachman: Moderní šachová strategie, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Tajná přání šachových figurek, VYJDE V ROCE 2022

Související témata:
Střední hra
Strategie
Boj o volný sloupec
Silné a slabé body
Pěšcová struktura
Hodnocení pozice
Plán hry
Značky pro hodnocení tahů a pozic
Aktivita
Pasivita
Domovník
Strategie, obecné

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět


(autor: Zdeněk Holeksa, stav: doplňování literatury)