3. díl: Král

Král je nejdůležitější figurka šachové armády. Víte, jak se po šachovnici pohybuje? Chcete se dozvědět, jaké jsou jeho zvláštnosti a v čem je jeho význam? Pojďte se podívat na krále společně s námi. Video je součástí 10 dílné série Šachovnice a figurky, pod videem najdete procvičovací test.
 



Procvičovací test - 3. díl: Král
Procvičovací test - 3. díl: Král


Zpět


Procvičovací test - 3. díl: Král
Výuková lekce - 3. díl: Král


Zpět



Král je nejdůležitější figura celé šachové armády. Když padne král, padne i celá jeho armáda. Hráč který dá soupeřovu králi mat, vyhrál celou partii.

Král se pohybuje o jedno pole do všech rovných i šikmých stran.

Většinou je hlavním cílem zajistit bezpečí svého krále.

Jsou ale i okamžiky, kdy se král aktivně zapojí do boje. Stává se to hlavně na konci partie, kdy už na šachovnici není tolik figurek a králi nehrozí tak velké nebezpečí.






Diagram 1: Pohyb krále

Král může táhnout o jedno pole do všech rovných i šikmých směrů.

V naší pozici může král e4 táhnout na osm různých polí.

Pohyb krále se zdá pomalý a neohrabaný, ale i král někdy může svými tahy rozhodnout šachovou partii.





Diagram 2: Král nesmí na napadené pole

Král nesmí vstoupit na žádné pole, na které působí některá figurka soupeře.

V pozici na diagramu může král táhnout na pět různých polí označených zelenými šipkami.

Na pole d2, d3, d4 vstoupit nemůže, protože na ně působí černá věž.






Diagram 3: Šach - útok na krále

Útok soupeřovy figury na krále se nazývá šach.

Hráč, který má krále pod útokem, musí šach okamžitě zrušit.

V naší pozici útočí na bílého krále černá věž d1. Bílý může zrušit šach sebráním (Vxd1), představením (Sf1) nebo ústupem krále (Kh2).





Diagram 4: Mat - konec šachové partie

Když je král pod útokem a tento útok není možné žádným způsobem zrušit, jedná se o mat.

Mat je konec šachové partie. Hráč, který dá soupeřovu králi mat, vyhrál celou partii.

V pozici na diagramu útočí černá dáma h4 na bílého krále. Bílý nemůže černou dámu vzít, nemůže představit žádnou vlastní figurku, nemůže ani ustoupit králem.

Bílý král dostal mat. Černý vyhrál.



Diagram 5: Král v zahájení - rošáda

Na začátku šachové partie je jedním z cílů ukrýt svého krále na bezpečné místo.

Ke schování krále slouží speciální tah zvaný rošáda, při kterém se král přesune o dvě pole směrem k rohu šachovnice a věž z rohu šachovnice ho přeskočí.

V naší pozici může bílý zahrát malou rošádu vyznačenou zelenou šipkou. Anebo velkou rošádu vyznačenou žlutou šipkou.




Diagram 6: Král ve střední hře - bezpečí

Ve střední hře se král nejraději ukrývá na bezpečném místě.

V naší pozici je bílý král bezpečně schovaný na poli g1. Chrání ho hradba pěšců a celý jeho úkryt ještě střeží jezdec f3.

Naproti tomu černý král f5 je vyhnaný do nebezpečného prostoru a bílé figurky ho nepříjemně ohrožují.





Diagram 7: Král v koncovce - aktivita

V závěrečné části partie - koncovce - se z krále stává důležitá figura, která se aktivně zapojuje do hry.

V koncovce je totiž na šachovnici méně figur, takže králi nehrozí takové nebezpečí. A naopak je potřeba, aby samotný král přiložil ruku k dílu.

V pozici na diagramu stojí bílý král d4 velmi aktivně. Vybírá si, kterého černého pěšce půjde sebrat.

Naproti tomu černý král je stále schovaný v rohu a nestíhá přijít svým pěšcům na pomoc.



Diagram 8: Dobře chráněné rošádové postavení

Protože je hlavním cílem bezpečí svého krále, je potřeba hlavně v zahájení a ve střední hře na jeho obranu dobře myslet.

V naší pozici je rošádové postavení bílého krále velmi dobře chráněné. Krále brání trojice pěšců, střelec, jezdec a 1. řadu hlídá bílá věž.

Naopak rošádové postavení černého krále je v troskách. Pěšcová obrana je rozbitá, chybí strážící figurky a ještě černého krále ohrožují střelec f6 a věž d8.



Diagram 9: Špatně chráněné rošádové postavení

V této pozici mají špatnou obranu oba králové.

Obrana bílého krále je rozbitá a černé figury vytvářejí hrozbu matu na poli b2.

Černý král má před sebou pevnou hradbu vlastních pěšců, ale je nechráněný proti útoku bílé věže na poslední řadě.

O výsledku partie rozhodne, který hráč je v tuto chvíli na tahu.



Diagram 10: Vyhnaný král

Když se král ocitne bez zajištěné obrany ve vyhnanství, slétnou se na něj soupeřovy figurky jako vosy.

V naší pozici je černý král vyhnaný až na e4 a má velké potíže.

Bílý rázně zakončí hon na soupeřova krále tahy 1.Jc3+ Ke5 2.f4 mat.





Šachové testy:
Král (7303)
Všechny tahy králem (2201)
Umístěte krále do matu (2202)
Matové obrazce s králem (2203)
Zrušení šachu (2204)
Král, věž a střelec (5203)

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět