Stejnobarevní střelci

V koncovkách stejnobarevných střelců může i jediný pěšec stačit k výhře. Král a střelec silnější strany totiž může soupeřova střelce zahnat a uvolnit tak pěšci cestu.

Obranu musí proto bezpodmínečně posílit i král, jinak je boj beznadějný.

Jako v ostatních koncovkách i zde výsledek záleží na tom, jak daleko pěšec postoupil. Důležitý však je i sloupec, na kterém pěšec stojí. Na rozdíl od většiny ostatních koncovek je zde nejsilnější pěšec věžový a jezdcový.

V koncovkách s více pěšci bývá v nevýhodě strana, jejíž pěšci jsou zablokováni na polích barvy střelců. Její střelec je svými pěšci omezen a odkázán na obranu („špatný“ střelec ODKAZ).





Diagram 1: I jediný pěšec může vyhrát

Pokud pěšec postoupil daleko a král slabší strany se neúčastní boje, bývá výhra snadná.

V naší pozici bílý nejprve vytlačí černého střelce z úhlopříčky d8-a5 na méně výhodnou pozici a pak překrytím střelce umožní proměnu pěšce.

Bílý hraje 1.Sd8 Sg3 2.Sa5 (nebo obdobně 2.Sb6, hrozí proměna pěšce) 2...Sh4 3.Sb4 a černý nemůže zabránit následujícímu 4.Se7, bílý vyhraje.




Diagram 2: Složitější výhra

Přemístíme-li černého krále na b5, jsou důležitá pole b4 a c5 krytá, a jednoduchý manévr z předchozího příkladu není možný.

Bílý však přesto zvítězí pomocí taktického triku.

Po 1.Sd8 Sg3 2.Sb6 Sh4 sice nejde 3.Sc5, ale pomocí taktického obratu s motivem odvlečení 3.Sf2 Sg5 4.Se3 ještě jednou 4...Sh4 získá bílý potřebné tempo k přesunu střelce na e7: 5.Sh6 Kc6 6.Sf8 Kd5 7.Se7 a bílý opět vyhraje.



Diagram 3: Malá změna mění výsledek

Přesuneme-li však černého krále na c4, výsledek partie se změní. Uvidíme, že i zdánlivě nepatrná změna pozice může mít zásadní důsledky.

Po 1.Sd8 Sg3 2.Sb6 Sh4 totiž zjistíme, že jakýkoli pokus o překrytí střelce je příliš pomalý, černý král se včas dostane na důležité pole e6.

Například 3.Sf2 Sg5 (ještě jednodušší je 3...Sf6) 4.Se3 Sh4 5.Sh6 Kd5 6.Sf8 Ke6 a černý král spolehlivě kryje důležité pole e7, remíza.



Diagram 4: Pěšec na šesté řadě

Zde je černý král docela blízko, a opravdu, výsledek záleží na tom, kdo je na tahu.

Bílý na tahu vyhraje takto: 1.Sd7 Sc2 2.Sc8 Sa4 3.Sb7 a černý nezabrání tahu 4.Sc6 s výhrou.

Černý na tahu stihne přemístit svého krále na pole c5 a udrží remízu stejně, jako v předchozím příkladu: 1...Kd4 2.Sd7 Sc2 3.Sc8 Sa4 4.Sb7 Kc5, remíza.





Diagram 5: Silný jezdcový pěšec

Podmínkou úspěšné obrany je to, že střelec má k zadržování pěšce k dispozici dvě, pokud možno dlouhé úhlopříčky. To je splněno hlavně u centrálních pěšců (tzn. pěšců na sloupcích d, e).

U jezdcového pěšce, který postoupil na 6. či 7. řadu je jedna z obranných úhlopříček velmi krátká a obrana je proto zpravidla neúspěšná.

V naší pozici bílý soupeřova střelce snadno z obou obranných úhlopříček vyžene: 1.Sc8 Sf3 2.Sb7 Sg4 3.Se4 Sc8 4.Sd3 Kb4 5.Sa6 a prosadí postup pěšce - bílý vyhraje.



Diagram 6: Věžový pěšec

Rovněž věžový pěšec je v koncovce stejnobarevných střelců velmi silný, a to ze stejného důvodu, jako pěšec jezdcový.

I způsob prosazení věžového pěšce je podobný: 1.Sg7 Sc1 2.Sh6 Sb2 3.Sg5 Sg7 4.Se7 Sc3 5.h6 Kf4 6.Sf6 a pěšec jde do dámy.

Po 2...Sa3 3.Sg5 Sf8 přijde 4.Sf6 tempo 4...Kf4 5.Sg7. V obou případech bílý vyhraje.




Diagram 7: Špatný střelec

Ve střelcových koncovkách bývá výhodné stavět vlastní pěšce na pole opačné barvy, než je barva střelce. Pokud jsou pěšci naopak zablokováni na polích barvy střelce, znamená to skoro vždy vážnou nevýhodu. Střelec je totiž v tomto případě odsouzen jen k pasívní obraně.

Bílý na tahu využije převahy nad špatným střelcem manévrem, kterým černého po několika vynucených tazích postaví do nevýhody tahu: 1.Sc2 Sh7 2.Sb3 Sg8 3.Sd1 Sf7 4.Sf3. Černý nyní musí táhnout a buď ztratí pěšce d5 nebo h5, nebo musí pustit bílého krále na pole e5 či c5. Ve všech těchto případech bílý snadno vyhraje.



Diagram 8: Ještě jednou špatný střelec

V druhé ukázce na téma špatný střelec si bílý proklestí cestu ke slabým pěšcům soupeře obětí pěšce.

Varianta, vedoucí k výhře bílého, je sice dlouhá, ale srozumitelná. Černý střelec je odsouzen ke zcela pasívní úloze.

Možný průběh hry: 1.Sc3 Sf6 2.g4 (tempo) 2…Sg7 3.f6 Sxf6 4.Kf5 Sg7 5.Kg6 Sf8 6.Kf7 Se7 7.Kg7 Ke6 8.Kxh6 Kf6 9.Kh7 Sd8 (nebo 9...Sf8 10.h6 atd.) 10.Kg8 Se7 11.h6, bílý vyhraje.



Zpět

Šachové testy:
Střelcové koncovky - tah a výsledek (5581)
Střelcové koncovky - hodnocení (5531)
Střelcové koncovky (6118)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)

Naučit se víc o Střelcových koncovkách:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 34. lekce (strany 146-148) a 35. lekce (strany 149-153)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 34. lekce (strany 132-136) a 35. lekce (strany 137-141)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, 34. lekce (strany 51-60)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, 35. lekce (strany 1-8)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 37-54
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 34-35 a 72-96
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 33. lekce a 34. lekce

Související témata:
Věžové koncovky
Věž proti pěšci
Věž a pěšec proti věži
Most
Obrana 6. řady
Věž prosazuje pěšce
Aktivní věž
Dámské koncovky
Dáma proti pěšci
Dáma a pěšec proti dámě
Střelcové koncovky
Střelec proti pěšcům
Různobarevní střelci
Falešný střelec
Jezdcové koncovky
Jezdec proti pěšcům
Střelec proti jezdci v koncovce
Složitější koncovky
Koncovky s nerovným materiálem
Figury proti pěšcům
Figury proti figurám
Koncovky, figurové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autoři: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: připomínkování)