Aktivita

Základem úspěšného boje o vítězství v partii je aktivita našich figur.

Aktivní figury mohou napadat slabiny v soupeřově postavení a vytvářet hrozby. Aktivní strana tedy diktuje průběh boje a zejména mladí a méně zkušení hráči by měli vždy usilovat o aktivitu svých figurek.

Opakem aktivity je pasivita figur. Činnost pasívních figur je zaměřena pouze na krytí slabin a soupeřových hrozeb, jejich funkce je čistě obranná. Dlouhotrvající pasivita vede často k chybám a k prohře partie.

S aktivitou figur úzce souvisí jejich souhra, tedy schopnost vzájemné spolupráce. Aktivní a dobře sehrané figury nám zaručí, že se soupeřův král bude třást strachy a my budeme usilovat o vítězství.





Diagram 1: Aktivita

Stejně jako při hodnocení pozice můžeme aktivitu sledovat v jednotlivostech nebo jako celek. Když se zaměříne na každou jednotlivou figuru zvlášť, zajistíme, která z nich je nejslabší a kterou máme vylepšit.

Druhý pohled je na zaměřen na spolupráci našich figur. Může nám ukázat odstrčenou figuru, která by se mohla ještě zapojit.

V pozici na diagramu všechny černé figury spolupracují, všechny plní aktivní úkoly a proto může přijít hezký závěr: 1...Dxb3 2.axb3 Vxb3 3.Se1 Se3+ a černý vyhrál.
 

Diagram 2: Principy aktivity

Principy aktivity nám pomohou poznat, jestli jsou naše figury opravdu aktivní:

Princip pohyblivosti - figury jsou pohyblivé a útočné
Princip stability - figury jsou upevněné na důležitých polích
Princip kontroly důležitých polí - některá pole jsou důležitější než jiná
Souhra figur - jejich součinnost a spolupráce

Aktivita figur může kompenzovat jiné nedostatky pozice, například nahradit obětovaného pěšce. V naší pozici zahrál černý 1...De6 a díky aktivitě stojí lépe i s kvalitou méně.


Diagram 3: Princip pohyblivosti

Bílý střelec je pohyblivý a střelec černého moc políček k dispozici nemá. Figura, která má pro svůj pohyb dostatek volných a bezpečných polí, má všechny předpoklady být aktivní. 

Střelec i král bílého mají větší manévrovací prostor než figury černého. Navíc, bílý střelec soupeřovy pěšce může napadat, černý je musí pouze krýt.

Aktivita je zde jasně na straně bílého, přesto je pozice remízová, bílý nemá kudy prorazit.




Diagram 4: Princip stability

Pro ohodnocení aktivity figury je důležité, jestli figura nemůže být z aktivní pozice vytlačena.

Bílý jezdec na e5 je aktivní, černý ho z jeho pozice může odstranit jedině výměnou.

Černý jezdec stojí na podobném poli e4, jeho pozice ale stabilní není, protože ho bílý může vyhnat pěšcem. Černý jezdec je tedy aktivní jen zdánlivě.





Diagram 5: Princip kontroly důležitých polí

Aktivní figura soupeře stále něčím zaměstnává. Kromě napadání slabin může vykonávat důležitou práci i kontrolou polí v soupeřově táboře.

Zde bílí jezdci, stojící na kraji šachovnice, blokují účinně dámské křídlo a v souhře se střelcem dělají černému značné problémy. Po pasivním 1...Va7 udrží bílý poziční tlak tahem 2.b4, černý je odsouzen k pasivní obraně.

Černý se ale mohl z pasivity vymanit okamžitým 1...b5 2.Jc3 c5 s účinnou protihrou.



Diagram 6: Vyhodnocení principů aktivity

Pokud chceme zjistit, jestli je figura aktivní, musíme vyhodnotit všechny tři principy aktivity a zjistit tedy, jestli je figura naplňuje.

Když koukneme na černého jezdce, zjistíme, že nemá možnost bezpečně skočit na jiné pole. Všude něco ztratí. Stabilita není dobrá, protože jej může vyhnat pěšec f.

Proto bílý na tahu zahraje 1.f4 a stojí lépe.




Diagram 7: Souhra figur

V pozici diagramu černé figury ideálně podporují postup pěšců e, f s cílem ohrozit bílého krále.

Naproti tomu souhra bílých figur už tak přesvědčivě nepůsobí, i když jezdce, střelce i věž na d6 určitě lze považovat za figury aktivní. 

Černý otevřel hru 1...f4 a po 2.gxf4 Jg6 3.e3 Jh4+ 4.Kh1 Jf3 získal značnou převahu. Nelze totiž 5.Vf1 Dh5 a černý by vyhrál. Správné bylo 2.Jxf4 Dxc4 6.Dxc4 Jxc4 jen s malou výhodou černého.



Zpět

Šachové testy:
Typy pěšců (5109)
Silné a slabé body (5119)
Využití slabin (5120)
Vlastnosti figur (5219)
Hodnocení a plán (5220)

Naučit se víc o Aktivitě:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Základy strategie, strany ?-?
R.Biolek: Plán v šachové partii, strany ?-?
R.Biolek: Šachy. Hra fantazie, strany ?-?
A.Suetin: Škola šachové strategie a taktiky, strany ?-?
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany ?-?
L.Pachman: Moderní šachová strategie, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Tajná přání šachových figurek, VYJDE V ROCE 2022

Související témata:
Střední hra
Strategie
Rozdělení sloupců
Boj o volný sloupec
Silné a slabé body
Pěšcová struktura
Hodnocení pozice
Plán hry
Značky pro hodnocení tahů a pozic
Pasivita
Domovník
Strategie, obecné

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Zdeněk Holeksa, stav: doplňování literatury)