Král a pěšec proti králi

Výsledek koncovky král a pěšec proti samotnému králi závisí na přesném postavení figur.

V remízové situaci král slabší strany neustále blokuje cestu soupeřovu pěšci.

Ve výherní situaci jde král silnější strany před pěšcem a vybojovává mu cestu k poli proměny.

Při krajním pěšci končí tato koncovka nejčastěji remízou.

Pomůckou pro určování remízové či výherní situace jsou kritická pole.







Diagram 1: Remízová situace

V této pozici bílý udrží remízu, protože svým králem blokuje postup soupeřova pěšce a zároveň nedovoluje postoupit soupeřovu králi před svého pěšce.

Bílý na tahu zahraje tah 1.Kf4, kterým se připravuje na budoucí opozici. Po 1...Ke6 vstoupí do opozice 2.Ke4 a po 2...f5+ znovu zablokuje cestu pěšci 3.Kf4.

Tento obranný postup (příprava na opozici - opozice - pod pěšce) pak bílý použije opakovaně.




Diagram 2: Závěr remízové situace - pat

Když pozice dospěje na krajní řadu bílého, znovu bílý vstoupí do opozice 1.Ke1 a po 1...f2+ umístí krále pod pěšce 2.Kf1.

Když nyní černý zahraje 2...Kf3, vznikne pat a partie končí remízou. Kdyby se černý král od svého pěšce vzdálil, bílý pěšce vezme a znovu bude remíza.

Pro podobné pozice pomáhá pravidlo: Když pěšec vstupuje na předposlední řadu se šachem, partie skončí remízou. Když vstupuje na předposlední řadu bez šachu, silnější strana zvítězí.



Diagram 3: Výherní situace

V této pozici bílý zvítězí, protože svým králem vybojuje cestu pro pěšce až k poli proměny. Mít krále před svým pěšcem je v podobných pozicích rozhodující výhoda.

Bílý zahraje 1.c3. Tímto tahem předává černému povinnost táhnout. Černý musí ustoupit králem, například 1...Kd6, a bílý král vybojuje další cestu vpřed 2.Kb5 Kc7 3.Kc5.

Stejným způsobem pokračujeme i dál až k poli proměny, například: 3...Kb7 4.Kd6 Kc8 5.Kc6 Kb8 6.c4 (přiblížení pěšce) 6...Kc8 7.c5 Kd8 8.Kb7 Kd7 9.c6+ Kd8 10.c7+ Kd7 11.c8D+ a bílý vyhraje.



Diagram 4: Speciální situace

V některých pozicích může silnější strana vyhrát i tehdy, když král nevybojoval pro svého pěšce cestu vpřed.

Bílý na tahu v naší pozici postoupí pěšcem 1.g6. Černý musí ustoupit králem, například 1...Ke8 (nebo 1...Kf8 2.Kf6 Kg8 3.g7 s výhrou bílého) a bílý nyní vstoupí do pozice 2.Ke6.

Po dalším 2...Kf8 3.Kf8 Kg8 4.g7 (vstupuje na předposlední řadu bez šachu, takže vítězství) 4...Kh7 5.Kf7 bílý prosadí pěšce do dámy a vyhraje.



Diagram 5: Krajní pěšec - král brání

Pozice s krajním pěšcem nejčastěji končí remízou.

Na našem diagramu bílý král blokuje cestu černému pěšci i králi. Stačí mu zůstat na polích a1, a2, b1, b2 a partie skončí remízou.

Například 1.Kb1 a4 2.Ka1 Ka3 3.Kb1 Kb3 4.Ka1 a3 5.Kb1 a2+ 6.Ka1 Ka3 pat.





Diagram 6: Krajní pěšec - král blokuje

V další pozici černému nepomůže ani postavení jeho krále před pěšcem.

Bílý na tahu totiž zahraje 1.Kf2. Tímto tahem zablokuje černého krále pod pěšcem a nepustí ho ven.

Dále například 1...Kh1 2.Kf1 (nebo také 2.Kg3 h2 3.Kf2 pat) 2...Kh2 3.Kf2 Kh1 4.Kf1 h2 5.Kf2 pat.





Zpět

Šachové testy:
Test ?????

Naučit se víc o koncovce Král a pěšec proti králi:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany ?-?
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany ?-?
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce

Související témata:
Čtverec
Kritická pole
Mezní pole
Past
Bodyček
Pohyb po diagonále
Vzdálený volný pěšec
Krytý volný pěšec
Samokrycí formace
Nebezpeční pěšci
Pěšcové slabiny
Pěšcový průlom
Aktivní král
Nevýhoda tahu v pěšcovce
Volná tempa
Trojúhelník
Korespondující pole
Koncovky, figurové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)