Pohyb po diagonále

V koncovkách se z krále stává důležitá aktivní figura. Mezi jeho důležité schopnosti patří pohyb po diagonále.

Při pohybu po diagonále se král může přibližovat dvěma cílům současně. Může například podporovat postup vlastního pěšce a současně se přibližovat k pěšci soupeře.

Typickým příkladem je slavná Rétiho studie z roku 1921.









Diagram 1: Pohyb po diagonále

Zdánlivě je v této pozici bílý ztracen. Svého pěšce f4 nezachrání a soupeřova pěšce a5 nechytí.

Díky schopnosti krále pohybovat se po diagonále však může partii zachránit. Klíčem k úspěchu je přibližovat se k oběma cílům současně.

Bílý zahraje 1.Ke6 a hrozí projít svým pěšcem do dámy. Černý pěšce vezme 1...Kxf4 (k remíze vede i 1...a4 2.f5 a3 3.f6 a2 4.f7 a1D 5.f8D) a bílý vstoupí do čtverce černého pěšce a5 tahem 2.Kd5. Partie skončí remízou.



Diagram 2: Pohyb po diagonále

V této pozici to s bílým vypadá ještě beznadějněji. Pěšcem h5 projít nejde (1.h6 Kf6 2.h7 Kg7) a černý pěšec a7 utíká díky tahu o dvě pole vpřed. I tady bílého zachrání pohyb krále po diagonále.

Bílý se nejdříve přiblíží k h-pěšci 1.Kf8, černý král se musí přiblížit také 1...Kf6 (po 1...a5 2.h6 bílý pěšec uteče a vyhraje bílý). Bílý zahraje 2.Kg8 a znovu hrozí postupem pěšce, černý musí 2...Kg5.

Nyní už bílý král zamíří k oběma cílům současně. Zahraje 3.Kg7 a po vynuceném 3...Kxh5 pokračuje 4.Kf6 a5 5.Ke5, vstupuje do čtverce černého pěšce, chytí ho a udrží remízu.



Diagram 3: Rétiho studie

Další ukázkou je slavná studie Richarda Rétiho z roku 1921. Povrchním pohledem se zdá být všechno jasné ve prospěch černého. Černý pěšec utíká do dámy a bílý pěšec je pod kontrolou soupeřova krále.

Krásný pochod bílého krále, který míří současně ke dvěma cílům, se však bílý zachrání. Zahraje 1.Kg7 h4 (nebo 1...Kb6 2.Kf6 h4 3.Ke5 h3 4.Kd6 h2 5.c7 Kb7 6.Kd7 h1D 7.c8D+ s remízou) 2.Kf6 Kb6 (po 2...h3 bílý pokračuje 3.Ke7 h2 4.c7 Kb7 5.Kd7 h1D 6.c8D+ a znovu remíza).

Bílý svůj manévr dokončí 3.Ke5 h3 (nebo 3...Kxc6 4.Kf4) 4.Kd6 h2 5.c7 Kb7 6.Kd7 h1D a bílý staví dámu 7.c8D+ a remizuje. Nádherná ukázka pohybu krále po diagonále!


Diagram 4: Vylepšená Rétiho studie

V této pozici je beznadějnost situace bílého ještě umocněná hned trojicí černých pěšců! I zde však stejný principu funguje.

Základním krokem bílého je odstranit černého pěšce g7, které kryje své dva kamarády. Bílý hraje 1.Kg6 a po 1...h5 (k remíze vede i 1...f5 2.Kxg7 f4 3.Kf6 Kb6 4.Ke5 f3 5.Kd6 a stejně tak 1...Kb6 2.Kxg7 f5 3.Kf6 f4 4.Ke5 f3 5.Kd6) 2.Kxg7 h4 3.Kxf6 vzniká totožná pozice, kterou jsme procházeli v předchozím diagramu s Rétiho studií.




Diagram 5: Pohyb po diagonále - obtížnější

V naší poslední ukázce dosáhne bílý pomocí správného manévrování králem vítězství.

Nestačilo by 1.Ke5 pro 1...Kc4 2.Kf6 Kd4 3.Kxg6 Ke4 4.Kg5 Kf3, ani 1.f4 kvůli 1...Kc4 2.Ke5 Kd3 3.Kf6 Ke4 4.Kxg6 Kxf4. V obou těchto variantách chybí bílému k výhře jedno tempo.

Vítězný manévr bílého začíná tahem 1.Kd4, kterým nadbíhá černému králi. Po 1...Kb4 (nebo 1...Kc6 2.Ke5 Kc5 3.f4 s výhrou) využije blokované postavení králů k rozhodujícímu zisku tempa 2.f4. Nyní už všechno na chlup přesně vychází: 2...Kb3 3.Ke5 Kc3 4.Kf6 Kd4 5.Kxg6 Ke4 6.f5 a bílý vyhraje.


Zpět

Šachové testy:
Pohyb po diagonále - tah a výsledek (4208)
Pohyb po diagonále - hodnocení (4108)
Pěšcovky 6-10 - tah a výsledek (4213)
Pěšcovky 6-10 - hodnocení (4113)

Naučit se víc o Pohybu po diagonále:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 16. lekce (strany 71-75)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 16. lekce (strany 52-55)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, 16. lekce (strany 49-60)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 9-10
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 42-44
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 13. lekce

Související témata:
Čtverec
Král a pěšec proti králi
Kritická pole
Mezní pole
Past
Bodyček
Vzdálený volný pěšec
Krytý volný pěšec
Samokrycí formace
Nebezpeční pěšci
Pěšcové slabiny
Pěšcový průlom
Aktivní král
Nevýhoda tahu v pěšcovce
Volná tempa
Trojúhelník
Korespondující pole
Koncovky, pěšcové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)