Remíza

Šachová partie může skončit třemi různými výsledky - výhrou bílého, výhrou černého a remízou. Nyní si ukážeme různé způsoby remízy:

1. Pat - hráč na tahu nemá žádný tah podle pravidel a zároveň není v matu.
2. Teoretická remízová postavení - nedostatek materiálu pro mat.
3. Další remízová postavení - žádná posloupnost tahů nevede k matu.
4. Pravidlo trojího opakování pozice - 3x v jedné partii úplně stejná pozice.
5. Remíza věčným šachem - jeden hráč stále šachuje, druhý nemůže uniknout.
6. Pravidlo 50 tahů - 50 tahů bez sebrání kamene a tahu pěšcem.
7. Remíza dohodou hráčů.




Diagram 1: Pat

Pokud hráč, který je na tahu, nemá žádný tah podle pravidel a zároveň není v matu, jedná se o pat. V naší pozici nemůže bílý táhnout ani králem, ani svým posledním pěšcem.

Pat může být poslední nadějí na záchranu pro hráče, který má velkou materiální nevýhodu.

Naopak hráč s materiální převahou si na nebezpečí patu musí dávat pozor.





Diagram 2: Teoretická remízová postavení

Některé pozice jsou automaticky považované za remízové, protože v nich není žádná šance na vynucení matu jednomu nebo druhému hráči.

Jedná se například o pozici se samotným střelcem proti samotném jezdci, střelec proti střelci, jezdec proti jezdci a podobně.






Diagram 3: Další remízová postavení

Remízová jsou také postavení, ve kterých je sice dostatek figurek a pěšců, ale ani jeden z hráčů nemá šanci postavení zesílit, ani pokazit.

Pokud není možné najít žádnou souslednost tahů (třeba i sebehorších a nesmyslných), která by vedla k výhře některého hráče, je takové postavení remíza.

V naší má každý hráč střelce a sedm pěšců. Pozice je však natolik zablokovaná, že ani jeden z hráčů nemůže pozici ani zesílit, ani pokazit. Partie končí remízou.



Diagram 4: Třikrát opakovaná pozice

Pokud se třikrát v jedné partii objeví úplně stejná pozice, je partie remíza.

Nemusí to být hned po sobě, klidně mezi opakovanými pozicemi může být spousta tahů. Naopak důležité je, že ve stejné pozici musí být na tahu stejný hráč a musí být stejné možnosti (například rošáda, braní mimochodem a podobně).

V naší pozici je černý na tahu a remíza třikrát opakovanou pozicí může vzniknout po tazích 1...Ja5 2.Da4+ Jc6 3.Db3 Ja5 4.Da4+ Jc6 a nyní tahem 5.Db3 vznikne potřetí stejná pozice. Remíza.



Diagram 5: Remíza věčným šachem

Věčný šach je nekonečná smyčka tahů, při které jeden hráč stále dokola šachuje a druhý hráč nemůže z šachová uniknout.

Často může poskytnout poslední možnost záchrany ve zdánlivě beznadějné situaci. Tak jako v naší pozici, ve které černý vede o střelce a hlavně hrozí nekrytelný Db2 mat.

Bílý se však zachrání protiútokem 1.Vxh7+ Kxh7 (nebo 1...Kg8 2.Vh8+ a nejde 2...Kf7 pro 3.Dh5+ a bílý by dokonce vyhrál) 2.Dh5+ Kg8 3.De8+ Kh7 4.Dh5+ a remíza. Černý z šachování neunikne.



Diagram 6: Pravidlo 50 tahů

Když se v průběhu 50 tahů nesebere žádná figura, ani pěšec, a neprovede se žádný tah pěšcem, končí partie remízou podle pravidla 50 tahů. Jedná se o ochranu šachistů proti nekonečným partiím.

Stačí však jediné braní, anebo jediný tah pěšcem, a znovu od začátku běží padesátitahový limit.

Uplatňuje se poměrně zřídka. Typickou ukázku najdeme v pozici našeho diagramu. Koncovka V+S x V je při správné hře slabší strany remíza. Po předchozím dlouhém manévrování černý na tahu zahrál 1...Se3, bílý odpověděl 2.Vf8+ a protože byly splněny podmínky 50 tahů, bílý reklamoval remízu.



Diagram 7: Remíza dohodou hráčů - oprávněná

Specialitou šachu je možnost remizovat partii dohodou.

V praxi to vypadá tak, že hráč provede svůj tah, nabídne remízu (slovy "nabízím remis", "navrhuji remízu" apod.) a teprve potom zmáčkne hodiny. Druhý hráč pak může nabídku přijmout a partie skončí okamžitě remízou. Anebo ji odmítne tím, že provede další tah.

Bojovní hráči se snaží hrát své partie až do konce, do vyčerpání všech možností. Předčasným nabídkám remízy se vyhýbají. Pozice na diagramu je hodně plochá a dohoda o remíze je oprávněná.



Diagram 8: Remíza dohodou hráčů - předčasná

Někdy se však hráči dohodnou na remíze předčasně. V pozicích, kdy ještě oba hráči mohli usilovat o vítězství v partii. Takových remíz je škoda a především mladí hráči by takové dávat neměli.

V pozici na diagramu černý při svém posledním tahu (Jh7-f6) nabídl remízu, bílý ji přijal. Oba hráči mohli usilovat o vítězství (bílý má aktivitu, černý pěšce navíc). Taková remíza je předčasná.

Na obranu šachové hry proti předčasným remízám bylo vymyšleno tzv. Sofijské pravidlo. Je uplatňováno jen v některých turnajích a říká, že do určitého čísla tahu není možné domluvit se na remíze.

Zpět

Šachové testy:
Remíza (1209)
Další případy remízy (1413)
Pat (1208)
Pat (1412)

Šachová výuka:
Remíza (11209)
Pat (11208)

Naučit se víc o Remíze:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 116-117
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 6. lekce (strany 29-32) a 10. lekce (strany 44-48)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 6. lekce (strany 10-13) a 10. lekce (strany 26-29)
M.Beil: Šachová cvičebnice 2. díl, 6. lekce (strany 21-26) a 10. lekce 
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 6. lekce a 10. lekce

Související témata:
Braní figur
Útok na figury
Krytí figur
Výměna figur
Proměna pěšce
Braní mimochodem
Šach
Zrušení šachu
Mat
Pat
Základní postavení
Rošáda
Tři části šachové partie
Základy, herní prvky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)