Věčný šach

Jednou z možností, jak vynutit v partii nerozhodný výsledek, je tzv. věčný šach. Je to situace, kdy jeden z hráčů neustále šachuje soupeřova krále a soupeř tomu nemůže nijak zabránit. Dříve nebo později tedy musí dojít k remíze trojím opakováním stejné pozice.

Vynucení věčného šachu je jednou z možností záchrany jinak špatně stojící partie, nebo partie, ve které nám nerozhodný výsledek vyhovuje z jiného důvodu - například, hrajeme-li s mnohem silnějším soupeřem.

Věčný šach nejčastěji dává dáma, rovněž často je využívána souhra figur, tvořících baterii. Je však třeba říci, že v průměrné partii je vynucení věčného šachu poměrně řídkým jevem.






Diagram 1: Věže na předposlední řadě

V naší pozici má černý zdvojené věže na druhé řadě, jeho králi však hrozí nekrytelné 1.Dg7 mat.

Černý proto musí vynutit věčný šach: 1...Vh2+ 2.Kg1 Vhg2+ 3.Kf1 Vgf2+ 4.Ke1 Vfe2+ 5.Kd1 Ved2+ atd., bílý král nemá, jak uniknout a partie končí remízou.

Chybou by ovšem byl jakýkoli šach druhou věží, v tom případě by bílý král došel až na b1 a další šach z pole b2 už není možný. Například 5...Vcd2+ 6.Kc1 Vc2+ 7.Kb1 a bílý by vyhrál. 




Diagram 2: Remíza v koncovce věže proti dámě

Na druhém diagramu je asi nejznámější remízová pozice v koncovce věže proti dámě. Bílý na tahu remizuje věčným šachem 1.Vg2+ Kh5 (nebo kamkoli) 2.Vh2+ atd. Černý král se totiž může pohybovat jen na sloupcích g a h, protože při vstupu na sloupec f by přišlo Vf2+ s dobytím dámy.

Jiná podobná pozice je uvedena v koncovkovém tématu Figury proti figurám.






Diagram 3: Věčný šach dámou

Největší schopnost vynutit věčný šach má nejsilnější útočná figura - dáma.

V pozici diagramu si bílý neuvědomil hrozící nebezpečí věčného šachu a místo správného 1.Dxf4 nenasytně sebral věž 1.Dxc7.

Následovala typická oběť 1...Vxg3+ 2.hxg3 Dxg3+ 3.Kf1 Df3+ 4.Ke1 Dxe3+ atd., po které černá dáma stále šachuje po třetí řadě - remíza.




Diagram 4: Dáma znovu v akci

Další časté schéma věčného šachu dámou se vyskytlo v pozici diagramu 4.

I zde bílý vynutil věčný šach obětí věže 1.Vxb7+ Kxb7 2.Db5+ Kc8 (nebo Ka8) 3.De8+ remíza. Samozřejmě nešlo sebrat 1...Vxb7 pro 2.Dd8 mat 







Diagram 5: Někdy mlýnek jen remizuje

V další pozici s obrovskou materiální převahou černého vynutí bílý věčný šach pomocí baterie věže a střelce, připomínající známý mlýnek.

Bílý hraje 1.Vxg7+ Kh8 2.Vf7+ (pozor, jenom sem!) Kg8 3.Vg7+ remíza.







Diagram 6: Král v rohu šachovnice

Je-li král v rohu desky, může samotná dáma remizovat věčným šachem i proti velké převaze.

Černý na tahu remizoval věčným šachem po tazích 1...Df3+ 2.Dg2 (2.Vg2 Df1+ 3.Vg1 Df3+) Jg3+ 3.hxg3 Dh5+ 4.Dh2 Df3+ 5.Vg2 Dd1+ (pozor, ne 5...Df1+ 6.Dg1 a šachy skončily) 6.Dg1 Dh5+ 7.Vh2 Df3+ atd., remíza.

Tento mechanismus je důležitý, bílému by nepomohlo ani kdyby měl místo věže druhou dámu.




Diagram 7: Další důležitý mechanismus

Černý nemůže zabránit proměně bílého pěšce, přesto však vynutí věčný šach přesným tichým tahem 1...Vd2.

Po 2.a8D následuje opakování tahů 2...Jh2+ 3.Ke1 Jf3+ (tady se ukazuje smysl prvního tahu černého) 4.Kf1 Jh2+ 5.Kg1 Jf3+ a nyní dokonce nelze 6.Kh1 pro Vh2 mat. Král musí zpět 6.Kf1 a tah 6...Jh2+ znamená trojí zopakování pozice a tedy remízu.





Diagram 8: Jiný mlýnek

Poněkud méně častý případ "mlýnku" ukazuje další diagram, kde partie s obrovskou materiální převahou černého skončila remízou po 1.Sg6+ Kd8 2.Jf7+ Ke8 3.Jd6+ (nebo jiné odtahy) remíza.

Černý se nemůže remíze vyhnout vrácením dámy 2...Dxf7 3.Sxf7, protože po 3...Jf6 4.Sg6 s dalším Jc3 by brzy ztratil dalšího pěšce a stál by prakticky na prohru.






Diagram 9: Souhra figur

Zdá se, že černý svého krále pokryl a po 1.Sxd5 Dxd5 s figurou víc partii vyhraje.

Přišla však překvapující oběť další kvality 1.Vxc5+ Vxc5 2.De7+ a ukazuje se, že černý má jediný ústup 2...Kc8. Po 3.De8+ Kc7 4.Dd7+ skončila partie remízou.

Po ústupu 2...Kb8 by totiž černý dostal dvojtahový mat 2.Dd8+ Ka7 3.Da8 mat nebo 2...Vc8 3.Db6 mat. Souhra střelce a dámy je dokonalá.




Diagram 10: Trochu složitější příklad

Pozice vznikla po předcházející zápletce a po dobrání materiálu 1.Jxh4+ Vxh4 2.Sxe2+ Kf7 3.Sxc4 Sg5 by partii hrál na výhru černý díky převaze pěšce a aktivním figurám včetně krále.

Bílý však zahrál vtipné 1.Sh5+ a po 1...Kxh5 partii remizoval věčným šachem 2.Jg7+ Kh6 3.Jf5+ Kh5 4.Jg7+ atd.

Tahy černého jsou vynucené, jinak by vždy dostal jednotahový mat: 3...Kh7 4.Vg7 mat, 1...Kxf5 2.Sg6 mat, 1...Kh7 2.Vg7 mat.


Zpět

Šachové testy:
?????

Naučit se víc o věčném šachu:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 10. lekce (strany 46-48)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 10. lekce (strany 26-29)
M.Beil: Šachová cvičebnice 2. díl, 10. lekce (strany 56-57)
R.Biolek: Základy taktiky, strany 85-87
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany 54-57
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 10. lekce
M.Beil: Kouzelný svět šachových kombinací, strany ?-?, vyjde v roce 2020

Související témata:
Taktika
Dvojí úder
Vazba
Odtah
Odtažný šach
Odtažné napadení se šachem
Dvojitý šach
Napíchnutí figur
Chycení figury
Materiální zisk
Oběť materiálu
Léčky
Přetížená figura
Nepřímé krytí
Rentgen
Mezitah
Souhra figur
Motivy kombinací
Témata kombinací
Propočet variant
Tahy kandidáti
Taktika a problémový šach
Taktika, obecné
Taktika, kombinace jednotlivých figur
Taktika, ideje kombinací
Taktika, typy útoků

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Miloslav Vanka, stav: rozpracováno)