Vytvoření volného pěšce

Protože hlavním cílem koncovek bývá prosazení volného pěšce do dámy, je nejdříve důležité volného pěšce vytvořit.

Volného pěšce si zpravidla vytváříme tam, kde máme nějakou formu převahy:

A. Převahu figur na daném úseku šachovnice - například aktivní král.

B. Početní převahu pěšců - například 2 na 1, 3 na 2 a podobně.

C. Výrazně postouplejší pěšce - například pěšci na 5. řadě proti pěšcům na 7. řadě.

Dobré je také zvažovat, jakého volného pěšce si vytvoříme (například vzdáleného volného pěšce, krytého volného pěšce).



Diagram 1: Vytvoření volného pěšce - sebráním

Volného pěšce si můžeme vytvořit sebráním soupeřova pěšce, který tomu našemu bránil v postupu.

V naší pozici má bílý velmi aktivní věž na 7. řadě. Sebráním pěšce tahem 1.Vxa7 si bílý vytvoří volného pěšce b5, kterého pak bude prosazovat do dámy.

Naopak černý se bude snažit sebrat bílého pěšce h4, aby si také vytvořil volného pěšce h6. Šance bílého však budou větší, protože jeho volný pěšec už bude výrazně postouplejší.




Diagram 2: Vytvoření volného pěšce - postupem

Bílý má pěšcovou převahu tři proti dvěma na královském křídle.

Volného pěšce si vytvoří postupem a3-b4, b3-b4 a potom c4-c5.

Na královském křídle má sice převahu tři proti dvěma černý, ale jeho pěšci jsou zablokovaní a volného pěšce není možné vytvořit. Při správné hře bílý zvítězí.





Diagram 3: Kandidátem vpřed

Zejména bez pomoci vlastního krále musejí pěšci dodržovat důležité pravidlo kandidátem vpřed.

Při převaze pěšců (v naší pozici dva proti jednomu) se snažíme vytvořit volného pěšce. Postupujeme při tom nejdříve tím pěšcem, který má před sebou volný sloupec.

V naší pozici bílý zahraje nejdříve 1.a4 (ale ne 1...b4 pro 1...b5 a vyhrál by černý). Například po 1...Kd3 2.b4 Kc4 3.a5 bxa5 4.bxa5 Kb5 5.Kf1 Kxa5 6.Ke2 bílý sebere oba černé pěšce a vyhraje.




Diagram 4: Vytvoření volného pěšce - průlomem

Bílý má postouplejší pěšce na dámském křídle a toho využije k pěšcovému průlomu.

Jediný postouplý pěšec pak bude silnější než početní převaha méně postouplých pěšců.

Bílý na tahu zahraje 1.b6 a po 1...axb6 (nebo 1...cxb6 2.a6) pokračuje 2.c6 bxc6 3.a6 a jeho volný pěšec brzy projde ke svému poli proměny. Pomocí dámy se pak snadno vypořádá s početní převahou černých pěšců a bílý vyhraje.




Diagram 5: Vytvoření vzdáleného volného pěšce

Nejen v pěšcových koncovkách má často velkou sílu vzdálený volný pěšec.

Jeho hodnota spočívá v tom, že je dále od ostatních pěšců a až ho soupeřův král vezme, bude příliš vzdálený od boje.

V naší pozici si bílý vytvoří vzdáleného volného pěšce přechodnou obětí 1.e5+ fxe5 (nebo 1...Ke7 2.exf6+) 2.Ke4. Po 2...Ke7 3.Kxe5 získá pěšce zpátky a díky vzdálenému volnému pěšci g4 bílý vyhraje.



Diagram 6: Vytvoření krytého volného pěšce

Krytý volný pěšec bývá často ještě silnější. Jeho síla spočívá v tom, že je krytý jiným vlastním pěšcem, takže ho nemůže soupeřův král vzít.

Svým posledním tahem pěšcem na b5 udělal černý osudovou chybu. Počítal jen se slabým 1.cxb5+ Kxb5, po kterém by černý vyhrál.

Bílý si však vytvořil krytého volného pěšce tahem 1.c5 a najednou je černý úplně bezmocný. Partie pokračovala 1...a5 2.a3 axb4 3.axb4 Kd5 4.Kh2 Ke5 5.Kg3 Kf5 6.Kh4 a černý král už nemůže postupovat dál, protože by mu c-pěšec utekl do dámy. Černý se vzdal.


Diagram 7: Pěšcová převaha

Hráč většinou vytváří volného pěšce na tom úseku šachovnice, kde má početní převahu pěšců.

V naší pozici má bílý pěšcovou převahu na dámském křídle, kde má tři pěšce proti dvěma. Právě tam se bude snažit vytvořit si volného pěšce a prosazovat ho do dámy.

Naproti tomu černý má pěšcovou převahu na královském křídle (pěšci g5 a h5 proti pěšci g2).

Komu se podaří naplnit jeho plán rychleji, bude v partii úspěšnější.



Diagram 8: Oběť figury za vytvoření volného pěšce

Síla volného pěšce může být tak obrovská, že za jeho vytvoření můžeme někdy obětovat i figuru.

V naší pozici si bílý vytvořil volného g-pěšce pomocí oběti 1.Sxh7. Po 1...Jxh7 (nebo 1...Kxa2 2.g6 Jxg6 3.Sxg6 b3 4.f5 a bílý vyhraje) 2.g6 je černý jezdec příliš neobratný, než aby dokázal volného pěšce bílého zastavit.

Stalo se ještě 2...Jf8 3.g7 a černý se vzdal.



Zpět

Šachové testy:
Test ?????

Naučit se víc o Vytvoření volného pěšce:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany ?-?
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Pokladnice šachových koncovek, VYJDE V ROCE 2021

Související témata:
Zásady koncovek
Centralizace krále
Kandidátem vpřed
Prosazení volného pěšce
Pěšcová převaha v koncovce
Princip dvou slabin
Koncovky, zásady koncovek

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: rozpracováno)