Bodyček

Bodyček je manévr krále, při kterém překáží v cestě soupeřovu králi.

Pomocí bodyčeku je v řadě pěšcových koncovek možné získat rozhodující tempo, přesněji zbrzdit o rozhodující tempo soupeřova krále.

Při provádění bodyčeku často využíváme pohybu krále po diagonále - šikmý pohyb krále umožní dosáhnout cíle stejně rychle jako rovný pohyb a navíc krále soupeře omezit v jeho pohybu.









Diagram 1: Bodyček

Typická ukázka jednoduchého bodyčeku. Bílý král chce sebrat soupeřova pěšce a7 a potom vlastního pěšce prosadit do dámy. Černý se chce bránit uzavřením bílého krále (po Kxa7 zahrát Kc7).

Kdyby bílý zahrál přímočaré 1.Kc7, černému by jeho záměr na tempo přesně vyšel: 1...Kd5 2.Kb7 Kd6 3.Kxa7 Kc7 a partie skončí remízou.

K vítězství bílého vede bodyček 1.Kc6. Bílý král se nejen blíží černému pěšci, ale zároveň blokuje soupeřova krále. Například po 1...Kd4 2.Kb7 Kd5 3.Kxa7 Kc6 bílý stihne 4.Kb8 Kb6 5.a7 a vyhraje.



Diagram 2: Obrana proti bodyčeku

Když známe nebezpečí soupeřova bodyčeku, můžeme se mu v některých pozicích vyhnout.

Bílý je v této pozici na tahu a kdyby zahrál neopatrné 1.Ke6 (nebo 1.Kf6), přišel by bodyček 1...Ke4 a černý by s jistotou dokráčel pro vítězství.

Místo toho bílý zahraje správné 1.Kd6, kterým se bodyčeku úspěšně vyhne. Po logickém pokračování 1...Ke4 2.Kc5 Kf3 3.Kd4 Kg2 4.Kf3 Kxh2 bílý zavře soupeřova krále 5.Kf2 a udrží remízu.




Diagram 3: Obtížnější příklad - remíza

Také v této pozici je bílý na tahu a snadno by se mohl stát obětí bodyčeku. Po zdánlivě přirozeném 1.Kf8 by přišel bodyček 1...Kf6 a několikatahovým propočtem zjistíme, že černý zvítězí.

Správnou obranou bílého je na první pohled zvláštní, ve skutečnosti však zcela logické 1.Kh8. Bílý král má z f8 i z h8 stejně daleko k poli c2, na které míří. Na poli h8 se však vyhýbá bodyčeku.

Dále například 1...Kf6 2.Kh7 Ke5 3.Kg6 Kd4 4.Kf5 Kc3 5.Ke4 Kb2 6.Kd3 (oba hráči ukázkově používají pohyb krále po diagonále) 6...Kxa2 7.Kc2 a bílý úspěšně ubránil remízu.



Diagram 4: Obtížnější příklad - výhra

I v následující pozici se uplatní princip vzájemného omezování králů. Bílý král chce sebrat černého pěšce a zároveň potřebuje udržet pěšce svého. Bodyček v tom sehraje důležitou roli.

K výhře bílého by nestačilo 1.Kf3 pro 1...Kb4 2.Ke4 (nebo 2.Ke3 Kc5 3.Ke4 Kd6) 2...Kc4 a k ničemu nevede ani 3.Kxe5 Kd3, ani 3.d3+ Kc3 4.Kxe5 Kxd3.

Správná cesta bílého krále je 1.Kg4 a po 1...Kb4 2.Kf5 musí černý 2...Kc4 (aby na případné 3.Kxe5 měl odpověď 3...Kd3). Bílý však rozhodne bodyčekem 3.Ke4, černý král je v nevýhodě tahu a po 3...Kc5 4.Kxe5 Kc4 5.d4 a bílý vyhraje.

Zpět

Šachové testy:
Bodyček - tah a výsledek (5555)
Bodyček - hodnocení (5505)
Bodyček - hraní (15339)
Pěšcovky 1-5 - tah a výsledek (5556)
Pěšcovky 1-5 - hodnocení (5506)

Šachová výuka:
Bodyček (15306)
Shrnutí pěšcovek 1 (15307)

Naučit se víc o Bodyčeku:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 16. lekce (strany 71-75)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 16. lekce (strany 52-55)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, 16. lekce (strana 59)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strana 9
F.Pithart: Šachové koncovky, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 13. lekce

Související témata:
Čtverec
Král a pěšec proti králi
Kritická pole
Mezní pole
Past
Pohyb po diagonále
Vzdálený volný pěšec
Krytý volný pěšec
Samokrycí formace
Nebezpeční pěšci
Pěšcové slabiny
Pěšcový průlom
Aktivní král
Nevýhoda tahu v pěšcovce
Volná tempa
Trojúhelník
Korespondující pole
Koncovky, pěšcové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)