Past

Při oboustranném bočním útoku králů na soupeřovy pěšce využíváme metodu pasti.

Past je typem nevýhody tahu - situace, kdy povinnost provést tah nutí hráče rozhodujícím způsobem zhoršit svoji pozici.

Pro využití pasti je klíčové, který hráč bude v konečné pozici na tahu (a tedy v nevýhodě tahu). Za tímto účelem je potřeba vhodným způsobem manévrovat.

V některých pozicích je možné nebezpečí pasti vyhnout a tím se vyhnout porážce.







Diagram 1: Past

Klíčová pozice pastičky - typická nevýhoda tahu. Který hráč je v této pozici na tahu, ten prohraje.

Bílý na tahu zahraje například 1.Kb4, soupeř sebere 1...Kxd4 a černý vyhraje.

Černý na tahu může pokračovat 1...Kf5, ale přijde 2.Kxd5 a bílý vyhraje.






Diagram 2: Manévr s pastí

V některých pozicích je potřeba pastičku správně nastavit, aby sklapla na soupeře a neublížila nám.

Kdyby v této pozici bílý zahrál okamžitý útok 1.Kf6, odpověděl by černý 1...Kd5 a bílý by byl v pasti. Ustoupí králem například 2.Kg5, černý sebere pěšce a vyhraje.

Místo toho bílý zahraje chytře 1.Kg6. Černému teď nic nepomůže: 1...Kc5 (po 1...Kd5 2.Kf6 i po 1...Kd7 2.Kf6 bílý snadno vítězí) 2.Kf7 (jedině tak, chybné by bylo 2.Kf6 Kd5 a role by se opět vyměnily) 2...Kd5 (jediný způsob krytí napadeného pěšce) 3.Kf6 a černý je v nevýhodě tahu. Bílý získá pěšce a vyhraje.


Diagram 3: Past a kritická pole

V některých podobných koncovkách ani ztráta posledního pěšce nemusí znamenat porážku.

V naší pozici je ve výhodě černý, protože má krále blíž pěšcům. Bílý na tahu musí hrát velice přesně. Po neopatrném 1.Kc5 by přišel pastičkový manévr 1...Kf3 2.Kd5 Kf4 a černý by vyhrál.

Správným postupem však bílý udrží remízu. Po 1.Kc4 Kf3 2.Kd3 Kf4 sice černý získává pěšce, ale bílý si připraví vstup do opozice 3.Kd2 Kxe4 4.Ke2 a černý král nezíská kritická pole svého pěšce (d3, e3, f3). Například po 4...Kf4 5.Kf2 e4 6.Ke2 e3 7.Ke1 Kf3 8.Kf1 e2+ 9.Ke1 Ke3 je pat.



Diagram 4: Vyhnutí se pasti

Kdo past tuší, často ji zruší. Vědět o nebezpečí dopředu nám často zachrání partii.

V této pozici bílý nesmí zahrát 1.Kxh5, protože po 1...Ke3 2.Kg4 Kd2 3.Kf4 Kd3 by byl v pasti.

Vědom si tohoto nebezpečí, bílý zahraje správné 1.Kf4, kterým s přehledem míří do remízového přístavu. Například 1...h4 2.Kxe4 h3 3.Kf3 (bílý chytá i druhého pěšce) 3...Kc4 4.Kg3 Kd3 5.Kxh3 Kxe3 a remíza jak má být - až do holých králů.



Zpět

Šachové testy:
Past - tah a výsledek (5554)
Past - hodnocení (5504)
Past - hraní (15338)
Pěšcovky 1-5 - tah a výsledek (5556)
Pěšcovky 1-5 - hodnocení (5506)

Šachová výuka:
Past (15305)
Shrnutí pěšcovek 1 (15307)

Naučit se víc o Pasti:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 16. lekce (strany 71-75)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 16. lekce (strany 52-55)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, 16. lekce (strana 58)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strana 8
F.Pithart: Šachové koncovky, strana 41
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 13. lekce

Související témata:
Čtverec
Král a pěšec proti králi
Kritická pole
Mezní pole
Bodyček
Pohyb po diagonále
Vzdálený volný pěšec
Krytý volný pěšec
Samokrycí formace
Nebezpeční pěšci
Pěšcové slabiny
Pěšcový průlom
Aktivní král
Nevýhoda tahu v pěšcovce
Volná tempa
Trojúhelník
Korespondující pole
Koncovky, pěšcové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)