Lehké figury

Lehké figury je souhrnné označení pro střelce a jezdce.

Střelec a jezdec spolu mají hodně společného. Jsou silnější než pěšci, ale obvykle slabší než těžké figury (dámy a věže). Tvoří střední linii šachového vojska.

V zahájení je cílem zapojit lehké figury co nejrychleji do hry - vývin figur.

Ve střední hře naplno vyniknou jejich kombinační možnosti. Často se stávají prostředkem oběti za jinou výhodu (například při útoku na soupeřova krále), nebo naopak prostředkem k materiálnímu zisku (vidličky, vazby).

Rozdíl mezi materiální hodnotou věže a hodnotou lehké figury se nazývá kvalita.




Diagram 1: Lehké figury v zahájení

Jedním z hlavních úkolů v zahájení je vývin lehkých figur. Snažíme se co nejdříve zapojit do hry jezdce a střelce.

Jezdci se zpravidla vyvíjejí dříve a snaží se mířit na střed šachovnice. Proto se bílí jezdci nejčastěji vyvíjejí na pole c3 a f3, černí jezdci na c6 a f6.

Střelci při svém vývinu mohou mířit na slabá pole soupeře (například pole f2, f7).




Diagram 2: Lehké figury ve střední hře

Ve střední hře tvoří jezdci a střelci jádro naší armády. Je důležité mít je umístěné na vhodných místech: aktivních a zároveň bezpečných.

V naší pozici je bílý jezdec výborně postavený na centrálním poli d5. Naproti tomu černý jezdec stojí špatně na kraji šachovnice.

Bílý střelec stojí velmi dobře - má velkou působnost a žádná soupeřova figura ho neohrožuje. Naopak černý střelec stojí špatně, protože je omezený v pohybu vlastními pěšci.



Diagram 3: Lehké figury v koncovce

Známe různé druhy koncovek z lehkými figurami: střelcové koncovky, jezdcové koncovky, koncovky střelce proti jezdci.

V naší pozici vidíme koncovku střelce proti jezdci.

Bílý jezdec je velmi dobře umístěný v centru šachovnice. Černý střelec je blokovaný vlastními pěšci a stojí tedy špatně. Bílý má v této pozici výhodu.




Diagram 4: Získání kvality - vazba

Materiální rozdíl mezi věží a lehkou figurou se nazývá kvalita.

V pozici na diagramu bílý na tahu získá kvalitu tahem 1.Sc5. Sváže tím černou věž, kterou následně střelcem sebere.

Kvalita navíc je při správné hře dostatečnou výhodou k výhře partie.





Diagram 5: Získání kvality - dvojí úder

Také jezdec umí získat kvalitu, tedy "vyměnit" se za věž.

Bílý na tahu dá dvojí úder na soupeřova krále a věž 1.Jf6+. Po ústupu krále sebere věž a bílý tak získá kvalitu.

Dvojí údery (neboli vidličky) jezdcem jsou častou metodou zisku materiálu a zejména pro soupeřovy těžké figury (dámu a věže) jsou velmi nebezpečné.



Zpět

Šachové testy:
Střelec (1105)
Všechna braní střelci (1304)
Vlastnosti střelce (4154)
Maty 1. tahem střelcem (1323)
Maty 2. tahem střelcem (3503)
Maty 3. tahem střelcem (3514)
Materiální zisky se střelcem (1363)
Jezdec (1107)
Všechny tahy jezdcem (1305)
Vlastnosti jezdce (4155)
Maty 1. tahem jezdcem (1324)
Maty 2. tahem jezdcem (3504)
Maty 3. tahem jezdcem (3515)
Materiální zisky s jezdcem (1364)

Šachová výuka:
Střelec (11105)
Vlastnosti střelce (14154)
Co si přeje střelec? (14205)
Jezdec (11107)
Vlastnosti jezdce (14155)
Co si přeje jezdec? (14206)

Naučit se víc o Lehkých figurách:
M.Beil: Malé představení šachových kouzel, strany 21-48
M.Beil: Tři části šachové partie, strany 80-87
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 2. lekce (strany 10-14)
M.Beil: Šachová cvičebnice 1. díl, 2. lekce (strany 13-40)
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 2. lekce

Související témata:
Šachové figurky
Král
Dáma
Věž
Střelec
Jezdec
Pěšec
Hodnota figur
Těžké figury
Základy, figurky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)