Jezdcové koncovky

Koncovku jezdce a pěšce proti jezdci může silnější strana zpravidla vyhrát jen v případě, že:

- soupeřův král je odříznut od pole proměny, nebo
- soupeřův jezdec je velmi vzdálen od místa střetnutí, nebo
- pěšec již postoupil na šestou či dokonce sedmou řadu a hrozí jeho rychlá proměna.

Slabší strana se většinou snaží obětovat svého jezdce za pěšce, častá je i záchrana věčným šachem.

Největší zbraní silnější strany je odvlečení soupeřova jezdce obětí jezdce vlastního a následné prosazení postupu pěšce do dámy.

V pozicích s více pěšci jsou šance obou hráčů často podobné, jako v koncovkách pěšcových.




Diagram 1: Jezdec je vzdálený od bojiště

Zatímco bílé síly jsou připraveny k rozhodujícímu boji, černý král jim čelí sám.

Po 1...Jb4 (lepší tah černý nemá) 2.Ke6 Kc8 (po tahu jezdcem by přišlo 3.Jc6+ s dalším 4.d7+) 3.d7+ Kc7 rozhodne typické odvlečení černého jezdce vidličkou 4.Ja6+ Jxa6 5.Ke7 s dalším 6. d8D a bílý vyhraje.

Chybou by samozřejmě bylo 4.Ke7 pro 4...Jd5+ 5.Ke8 (nebo 5.Ke6 Jb6) Jf6+ 6.Ke7 Jxd7 remíza.




Diagram 2: Záchrana věčným šachem

Stojí-li pěšec už na předposlední řadě, bývá jedinou záchranou slabší strany věčný šach.

Zahraje-li bílý na tahu 1.e7, remizuje černý koncovku tahy 1...Kf7 2.Kd7 Jf8+ 3.Kd8 Je6+ atd., remíza věčným šachem. Nebo 3.Kd6 Jg6 a 4...Jxe7, rovněž remíza.

Bílý může výchozí pozici vyhrát, zahraje-li v prvním tahu 1.Jc5. Vzniklá koncovka je ale značně složitá, proto ji zde rozebírat nebudeme.




Diagram 3: Pasivní obrana nestačí.

V tomto případě černý s věčným šachem neuspěje, protože bílý jezdec kryje pole e6. Černý sice může obsadit pole proměny svým jezdcem, ani to ale k udržení partie nestačí.

Po jediném 1...Jf6+ 2.Kd8 Je8 přijde jednoduché 3.Je6 Jf6 4.Jg5+ Kg6 (nebo jinam) a bílý opět odvleče soupeřova jezdce obětí 5.Je4 - bílý vyhraje.






Diagram 4: Pěšec na šesté řadě

Pokud pěšec ještě nepostoupil na předposlední řadu, udrží král ve spolupráci s jezdcem většinou remízu.

Černý se snaží udržet kontrolu nad polem bezprostředně před pěšcem (zde pole e7), bílý by rád jednu z černých figur odtlačil jinam. V naší pozici to ale není možné.

Například po 1.Kd8 Kg7 (jediné) 2.Ke8 Jh6 (opět jediné) se bílý dál nepohne, na ukvapené 3.e7 přijde 3...Jg8 (nebo 3...Jf5) a sebere pěšce - remíza.



Diagram 5: Odříznutý jezdec

Jsou-li figury slabší strany daleko, může pěšec projít do dámy třeba i ze základního postavení.

V naší pozici bílý tahem 1.Kd5 odřízne černého jezdce - nestačí totiž 1...Jd8, protože pole f7 je kryté. A protože ani černý král pěšce nechytne, je výhra bílého jednoduchá – anebo přece jen ne?

Hrajme tedy: 1...Kd3 2.g4 Ke3 3.g5 Kf4 4.g6 a černý se vzdal? Ale ne, ještě to zkusí: 4...Jd6 5.Kxd6 Kg5 6.g7 Kf6 - a pozor, vyhrává pouze 7.Jf5. Kdyby si bílý postavil dámu nebo věž 7.g8D, byl by černý v patu, a po 7.g8S Kg7 bílý ztratí figuru - remíza.



Diagram 6: Jednoduchá kombinace

V několika pozicích silnější strana vynutila postup pěšce odvlečením soupeřova jezdce pomocí oběti.

V naší pozici bílý naopak soupeřova jezdce zavleče na nevýhodné pole a projde pěšcem do dámy.

Bílý zahraje 1.Jg7+ a po 1...Jxg7 2.h6 vznikne pozice, kterou jsme už viděli v koncovce jezdce proti pěšci, černý nezabrání proměně pěšce - bílý vyhraje.





Diagram 7: Koncovky s více pěšci

V jezdcových koncovkách s více pěšci hrají roli podobné faktory, jako v koncovkách pěšcových. Jsou to zejména volní pěšci (pokud možno vzdálení), aktivita figur, prostorová převaha.

Zde má bílý vzdáleného volného pěšce, lepšího krále a možnost výhodně zablokovat soupeřovy pěšce na královském křídle po celkem zřejmých tazích 1.Jd5 Jd7 2.g5.

Bílý stojí na výhru, hra může pokračovat takto: 2…h6 3.Jf6 Jb6 4.h4 hxg5 5.hxg5 Kf8 6.Kc5 Ja4+ 7.Kd6 Kg7 (nelze 7...Jb6 8.Jd7+) 8.Kc6 Kf8 9.b6 a černý musí dát jezdce - bílý vyhraje.



Diagram 8: Hodnocení pozice

Bílý má vzdáleného volného pěšce navíc, ale černý volný pěšec je dobře podporován králem i jezdcem a je blíž poli proměny. Bílé figury nemají souhru, pozici proto hodnotíme spíš jako výhodnou černému.  

Ve skutečné partii černý vyhrál takto: 1...d3 2.Kf1 Jc3 (hrozí 3...d2) 3.Ke1 Kd4 4.Kd2 Je4+ 5.Kc1 Jd6 (kryje důležité pole b5 a odřezává bílého jezdce) 6.Kd2 Jc4+ 7.Kc1 d2+ 8.Kc2 Ke3 9.Jb5 Ja3+ (známý motiv odvlečení pomocí oběti jezdce) 10.Jxa3 Ke2 a postaví si dámu.



Zpět

Šachové testy:
Jezdcové koncovky - tah a výsledek (5582)
Jezdcové koncovky - hodnocení (5532)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)

Naučit se víc o Jezdcových koncovkách:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 29-36
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 31-34 a 96-102
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce

Související témata:
Věžové koncovky
Věž proti pěšci
Věž a pěšec proti věži
Most
Obrana 6. řady
Věž prosazuje pěšce
Aktivní věž
Dámské koncovky
Dáma proti pěšci
Dáma a pěšec proti dámě
Střelcové koncovky
Střelec proti pěšcům
Stejnobarevní střelci
Různobarevní střelci
Falešný střelec
Jezdec proti pěšcům
Střelec proti jezdci v koncovce
Složitější koncovky
Koncovky s nerovným materiálem
Figury proti pěšcům
Figury proti figurám
Koncovky, figurové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autoři: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: připomínkování)