Koncovky s nerovným materiálem

Různých materiálních konstelací je v koncovkách obrovské množství a jejich systematické zpracování by vydalo na několik tlustých knih. Zde se omezíme na několik příkladů častěji se vyskytujících poměrů sil a pokusíme se upozornit alespoň na některé problémy, které se v podobných pozicích vyskytují.

Pro správnou hru ve složitějších koncovkách je nutným předpokladem dobrá znalost koncovek jednoduchých, do kterých někdy můžeme přejít vhodnými výměnami materiálu .

Kvalitní hra v koncovkách vyžaduje dodržování některých obecných zásad. Většinou bývá správné centralizovat krále, snažit se o maximální aktivitu všech figur (to platí zejména u dámy a věží), snažit se o vytvoření volných pěšců a prosazovat pak jejich postup do dámy.

Na všech diagramech jsou na obou stranách přítomni pěšci, čistě figurovým koncovkám je v Šachopedii věnováno samostatné téma Figury proti figurám.



Diagram 1: Aktivní věž vítězí nad střelcem

Bílá věž stojí v pozici diagramu výborně. Důležité je, že černí volní pěšci ještě nepostoupili příliš daleko a věž je může pohodlně zadržet, podle známého Tarraschova pravidla zezadu.

Bílý neztrácí čas a začne prosazovat vlastního volného pěšce tahem 1.e5. Po 1...g5 nejprve napadne pěšce 2.Vh8 h4 a pak získá tempo mezišachem 3.Vh7+ Ke6 (3...Kg6 4.e6) 4.Ke4 Sc5 5.Vh6+.

Po ústupu krále 5...Ke7 přijde 6.Kf5 s dalším 7.Vh7+ a 8.Vxb7. Bílý snadno vyhraje.




Diagram 2: Pasívní věž může prohrát

Hlavním úkolem černého je, co nejvíce zdržet aktivizaci věže a mezitím postupovat svými volnými pěšci. Protože věž chce na e7, stalo se správné 1...Se5 2.Kg2 f6.

Věž se nyní pokusí proniknout přes sloupec h, ale to už je příliš pomalé: 3.Ve1 g4 4.Vh1 Ke4 5.Vh7 f5 6.Vxb7 f4 7.Vb6 f3+ 8.Kf1 g3 9.Vxc6 g2+ 10.Kf2 d4 11.Vd6 d3 a černí pěšci jsou nezastavitelní.

Upozorňujeme na to, že i v konečné pozici, nepochybně vyhrané, musí černý dávat velký pozor, i bílý má nebezpečného volného pěšce. Omezený rozsah nám bohužel nedovoluje uvést vše až do konce.



Diagram 3: Věž vítězí nad jezdcem

Na první pohled je pozice úplně zablokovaná a na pokus 1...Vb8 přijde 2.Jf4 a věž se musí vrátit. Pokryje-li černý pěšce nejprve králem 1...Kg6 2.Jf4+ Kf7, přijde 3.h4 a černý musí cestu ještě hledat.

Ovšem v pozici diagramu černý našel vynikající tah 1...f4, kterým uvolnil cestu svému králi do nitra pozice bílého: 2.Jxf4 Kf5 3.Kb2 Ke4 4.Jxh5 Kxe3 5.Kc3.

Nyní přišel druhý průlom  5... b4+ 6.Kxb4 Kxd4 7.c6 Vb8+ 8.Ka5 Kxe5 a černý vyhrál.




Diagram 4: I jezdec může porazit věž

Bílý má obrovskou prostorovou převahu, ideálně postaveného krále i jezdce, a k tomu volného pěšce, který nezadržitelně postoupí na d6. Navíc, pěšce na f7 černý nemůže účinně pokrýt.

To vše znamená, že černého nezachrání ani malá materiální výhoda, ani to, že je na tahu.

V partii se stalo 1...Ve8+ 2.Kf6 Ve3 3.Kxf7 Vb3 4.Jxg6 Vxb4 5.Je5+ Kc8 6.d6 Vb2 7.Ke8 Vd2 8.Jg6 Kb8 9.g3 Vd1 10.Je7 a černý se vzdal.




Diagram 5: Věž proti dvěma figurám

Dvě figury jsou obecně silnější než věž. I zde má věž naději na úspěch jen tehdy, může- li zaútočit na pěšcové slabiny, anebo pokud spolupracuje s volnými (nejraději spojenými) pěšci.

Naše pozice vypadá na první pohled jako výhodná bílému, ale černý byl na tahu a zahrál výborný tah 1...Vc8, po kterém hrozí 2...Vxc4 3.bxc4 b3 4.axb3 a2 a vyhraje.

Dále se stalo 2.Sd3 a3 3.Ke3 Vc1 4.Jf4 Va1 5.Jd5 Vxa2 6.Jxb4 Vxh2 7.Se2 (hrozilo 7...a2) Vh3 8.Kf2 f5 a pozice se úplně změnila, na výhru hraje černý. Po dalších nepřesnostech černý vyhrál.



Diagram 6: Dvě figury a pěšec proti věži

Zatímco dva střelci a pěšec proti samotné věži vyhrají skoro vždy, dva jezdci naopak nevyhrají, protože věž stačí za pěšce obětovat a dva jezdci, jak známo, mat nevynutí.

I střelec a jezdec s pěšcem mají proti věži výborné šance na výhru. V naší pozici černý zahrál nepřesné 1...Vh8 a po 2.Se4 Ke1 3.Ja3 Kd1 4.f5 už je obrana obtížná. Bílý nakonec vyhrál.

Černý však mohl partii zremizovat vtipnou obětí svého pěšce 1...c2 2.Je3+ Kd2 3.Sxc2 Vc8. Hrozí 4...Vc3 s dobytím jezdce, a nepomůže 4.Kf2 Vc3 a po ústupu jezdce padne střelec.



Diagram 7: Dvě věže jsou velká síla

Proti útoku dvou věží na krále, odříznutého na kraji šachovnice, má dáma jedinou šanci - vynutit věčný šach. V naší pozici bílý hrozí tahem Va3 s matovým útokem, obrany černého nestačí.

Po 1...Df6 2.Va3 De6+ 3.Kb1 Dd5 přijde 4.Va8+ Dxa8 5.Vh8+ Kc7 6.Vxh8 (napíchnutí).

Po 1...Dg5 (nebo jinam na sloupci g) 2.Va3 Dg8+ 3.Kb1 Dxh7 sebere dámu podobným způsobem druhá věž: 4.Va8+ Ke7 5.Va7+ Kf6 6.Vxh7. Nepomůže ani 3...Dg1+ 4.Kc2 Df2+ 5.Kb3 Dxe3+ 6.Kc4 a král se před šachy ukryje na e6.
 


Diagram 8: Dáma přemůže dvě věže

Zde je naopak odříznut černý král, bílý má dokonce silného pěšce navíc, ale černá obrana vypadá neprůstřelně.

Bílý musí otevřít druhou frontu na dámském křídle, nejlépe ihned tahem 1.c4.

Černý může zkusit vtipné 1...Vh7+ a myšlenkou po 2.gxh7+ Vxh7+ partii zremizovat, protože bílý král nepřejde sloupec f. Bílý ovšem zahraje 2.Kg5 Vhg7 3.Da3 Va7 4.b4 cxb4 5.Dxb4 a bílá dáma nezadržitelně vtrhne do rozbitého opevnění černého. Bílý vyhraje.



Diagram 9: Aktivní dáma

Věž se střelcem (nebo jezdcem) je jen o málo slabší, než dáma. Pokud chce dáma zvítězit, sama na to obvykle nestačí. Musí ji podpořit vlastní král anebo jeden či dva pěšci.

V naší pozici už bílý král pronikl do soupeřova postavení a spolupracuje na vytvoření matových hrozeb. Okamžité 1.Da8 však vázne na 1...Vf3+ 2.Ke7 Vf2 a černý se zatím drží.

Bílý proto obětoval pěšce 1.e5 a teprve po 1...Sxe5 (nic lepšího černý nemá) zahrál 2.Da8. Pole f3 je nyní kryté a po 2...Vb8 3.De4 se černý vzdal, hrozí jak ztráta střelce, tak i 4.Dxg6+ s matem.



Diagram 10: Pasívní dáma
(Gleb Zachodjakin, 1967 - bílý vyhraje, pozice po 4. tahu)

Krásnou ukázku zcela bezmocné dámy předvedl v závěru své studie známý ruský skladatel.

Zdá se, že bílý stojí s pěšcem méně spíš trochu hůř, ale bílý si schoval ďábelské překvapení. Zahraje totiž 1.Vee5 s hrozbou 2.Vh5+ Kg4 3.Vg5+ a po výměně dámy za obě věže vyhraje průlomem a4-a5.

Po vynuceném 1...dxe5 pak přijde 2.Vf2 a dáma zbývající věži neuteče, vlastní pěšci ji úplně odřízli od zbytku šachovnice: 2...Dg4 3.Vh2+ Kg5 4.Vg2 jakkoli 5.Vxg4 Kxg4 6.a5 a bílý vyhraje.


Zpět

Šachové testy:
Koncovky s nerovným materiálem (připravujeme)

Naučit se víc o Koncovkách s nerovným materiálem:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany ?-?
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce

Související témata:
Věžové koncovky
Věž proti pěšci
Věž a pěšec proti věži
Most
Obrana 6. řady
Věž prosazuje pěšce
Aktivní věž
Dámské koncovky
Dáma proti pěšci
Dáma a pěšec proti dámě
Střelcové koncovky
Střelec proti pěšcům
Stejnobarevní střelci
Různobarevní střelci
Falešný střelec
Jezdcové koncovky
Jezdec proti pěšcům
Střelec proti jezdci v koncovce
Složitější koncovky
Figury proti pěšcům
Figury proti figurám
Koncovky, figurové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět