Složitější koncovky

Přejde-li partie do koncovky, získávají na významu poněkud jiné šachové dovednosti než v zahájení či střední hře. Samozřejmě i v koncovce je nutné počítat varianty a nepřehlížet taktické obraty. Zásadní je ale hra podle připraveného plánu a znalost obecných schémat. Rovněž je třeba umět hrát jednodušší koncovky, do kterých hra může výměnami figur přejít.

Ve většině složitějších koncovek platí některé obecné postupy a principy. Je to zejména centralizace figur (hlavně krále, dámy, jezdců), vytváření volných pěšců, vytváření slabin v postavení soupeře a preventivní obrana proti možnostem soupeře. Své místo mají i psychologické triky, jako například opakování tahů v pozicích bez protihry soupeře.

Hru ve složitých koncovkách ukážeme na několika příkladech z praxe špičkových hráčů.






Diagram 1: Někdy se počítat musí

Bílý je aktivní a má dvojici střelců, napadený pěšec d5 však vyžaduje přesný propočet variant. Výhodu udrží jediný tah 1.Kc3, nelze 1...Vxd5 2.Kc4 se ziskem jezdce.

Hra pokračovala 1...b6 2.axb6 axb6 3.Sxc5 (uvolňuje pěšce b5) bxc5 4.b6+ Jd6 a nyní bílý zahrál nejsilnější a překvapující 5.Sd7 s nekrytelnou hrozbou 6.Sc6, po které musí černý odevzdat za volného pěšce jezdce. Po 5...Vxd7 6.Va8+ by černý samozřejmě dostal mat. Bílý vyhrál (
Aljechin-Fine, 1937).




Diagram 2: Základem je plán

V pozici diagramu má bílý o pěšce víc, při pěšcích na obou křídlech je ale střelec o něco silnější figurou než jezdec. Plán bílého je následující: zabránit postupu c7-c5-c4 (Pb2 by se tak stal velkou slabinou), centralizovat krále, získat prostorovou převahu a teprve pak postupovat pěšci na dámském křídle.

Hra probíhala takto: 1.Jd4 Vb7 2.b4 Sd7 3.f4 Ke7 4.Kf2 Va7 5.Vc3 Kd6 6.Vd3 (hrozí odtahy jezdce) Ke7 7.Ke3 Va4 8.Vc3 Kd6. Viz další diagram.





Diagram 3: Plán – druhá fáze

Tato pozice vznikla po dalších sedmi tazích. Bílý dokončil centralizaci krále a zahajuje postup pěšci:

15.Jc3 f5 16.b5 Va8 (16...Vxa3 17.Je4+ fxe4 18.Vxa3 Sxb5 19.Vg3 s výhodou bílého) 17.Kc4 Se6+ 18.Kb4 c5+ 19.bxc6 Sg8 20.Jb5+ Kxc6 21.Vd3 (získává druhého pěšce na královském křídle) g5 22.Vd6+ Kb7 23.fxg5 hxg5 24.Vg6 Vf8 25.Vxg5 a bílý rychle vyhrál (Capablanca – Ragozin, 1936).







Diagram 4: Teprve dvě slabiny prohrávají

Bílý má volného pěšce navíc, jeho okamžitému postupu však brání protiútočné možnosti černého. Bílý proto nejprve oslabí černého na královském křídle a pak vynutí výměnu dam. Vzniklá koncovka střelce proti jezdci je pak snadno vyhraná.

Partie pokračovala takto: 1.Dd4 (centralizace dámy) De7 2.Sd3 Dc7 (černý může jen vyčkávat) 3.g4 Kf7 4.h4 Jb6 5.h5 gxh5 (hrozilo např. 6.hxg6 hxg6 7.De4) 6.gxh5 Dc6 7.Se4 Db5 8.h6 Db3 9.Sc2 Db5 10.Dd3 Dxd3 11.Sxd3 Jc8 12.Sxh7 a černý se vzdal (Aljechin – Sämisch, 1925).





Diagram 5: Vytvoření druhé slabiny

První zřejmou slabinu – pěšce h7 – bílý hned zafixoval tahem 1.g5 a po 1...Se7 se soustředil na vytvoření druhé slabiny na dámském křídle postupem 2.Ke2 Vaf8 3.Se3 Vc8 4.b4 (chce hrát 5.b5). Tahem 4...b5 sice černý tomuto tahu zamezil, vytvořil si však velmi slabého Pa6.

Hra pokračovala: 5.Vdd1 Ke6 6.Va1 Vc6 7.Vh3 (opět chce napadnout Ph7) Vf8 8.Vah1 Vc7, viz další diagram.






Diagram 6: Realizace výhody – první část

Bílý nyní zahrál vyčkávací 9.Vh4 a donutil soupeře k tahu 9...d5 (po 9...Vb7 10.Va1 nebo 9...Vc4 10.Kf3 Vc7 11.Kg3 Vc4 12.Vxh7 Vxh7 13.Vxh7 Vxe4 14.Va7 bílý vždy získá Pa6).

Nyní ovšem bílá věž pronikne do týlu černého postavení: 10.Va1 (důležitý mezitah) Vc6 11.exd5+ Kxd5 12.Vd1+ Ke6 13.Vd8. Kdyby nyní stála černá věž na c7, mohl by černý zahrát Sg7, a ještě by žil. Pokračování viz další diagram.






Diagram 7: Realizace výhody – závěr

Nyní má černý už několik slabin, bílý ovládá celou šachovnici.

Hra pokračovala 13...Kf5 14.Va8 Ve6 15.Vh3 (hrozí Vf3+, černý ztrácí materiál) Sg7 16.Vxh8 Sxh8 17.Vxh7 Ve8 18.Vf7+ Kg4 (Ke6 19.Va8) 19.f3+ Kg3.

Nakonec se ocitnul v síti i černý král, nyní bílý mohl okamžitě vyhrát po 20.Kf1 s matovým útokem (Fischer-Reshewski,1962).





Diagram 8: Preventivní obrana

Velmi důležité je včas zabránit možné protiakci soupeře. Zde má bílý slabinu na h2 a problémy může mít i Pd5; mimoto je černý střelec o poznání aktivnější.

Černý ale musí dávat pozor: 1.Vg4 Vh8 2.Vf1 Va7 (kryje Pf7, hrozilo totiž 3.Vgf4) 3.Vf2 Vh5 (útok na druhou slabinu) 4.c4 bxc4 5.Sxc4 Se5 6.Vgg2 Vh4 (černý nespěchá a v klidu staví své pěšce na černá pole) 7.b3 a5 8.Sb5 Va8. Viz další diagram.






Diagram 9: Realizace výhody

Nyní je jasné, že bílý už Ph2 nepokryje, černý ale s jeho braním nespěchá: 6...Vh4 (na černá pole) 7.b3 a5 8.Sb5 Va8 9.Kc2 Vah8 10.a3. Poslední tah je určitě chyba, oslabuje Pb3 a dává černému další cíl útoku. Pěšec h2 nikam neuteče.

Hra pokračovala 10...Vh3 11.Sd3. To je další chyba, lepší bylo 11.Sa4 Sxh2 12.Sd7 a bílý mohl ještě vzdorovat. Nyní mohl černý rychle vyhrát po 11...Vc8+ 12.Sc4 a4, resp. 12.Kd2 Sc3+ (Timošenko-Makaryčev, 1979).




Zpět

Šachové testy:
Figurové koncovky 1-5 - tah a výsledek (5577)
Figurové koncovky 1-5 - hodnocení (5527)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)

Naučit se víc o Složitějších koncovkách:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 33. lekce (strany 141-145)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 33. lekce (strany 127-131)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, 33. lekce (strany 41-50)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 55-62
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 102-115
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 32. lekce

Související témata:

Věžové koncovky
Věž proti pěšci
Věž a pěšec proti věži
Most
Obrana 6. řady
Věž prosazuje pěšce
Aktivní věž
Dámské koncovky
Dáma proti pěšci
Dáma a pěšec proti dámě
Střelcové koncovky
Střelec proti pěšcům
Stejnobarevní střelci
Různobarevní střelci
Falešný střelec
Jezdcové koncovky
Jezdec proti pěšcům
Střelec proti jezdci v koncovce
Koncovky s nerovným materiálem
Figury proti pěšcům
Figury proti figurám
Koncovky, figurové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autoři: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: připomínkování)