Věž proti pěšci

Pro věž je souboj se soupeřovými pěšci obtížný. I jediný pěšec, podporovaný vlastním králem, může být proti věži úspěšný. Výsledek závisí hlavně na tom, jestli do boje včas zasáhne král silnější strany.

Je-li král příliš daleko, věž proti pěšci, podporovanému králem nanejvýš remizuje. Existují i pozice, kdy věž proti pěšci na předposlední řadě dokonce může prohrát.

Pokud je král silnější strany dostatečně blízko postupujícího pěšce, může spolu s věží naopak koncovku vyhrát.

Jednoznačná pravidla pro hodnocení rozmanitých pozic, vznikajících v této koncovce, však neexistují.






Diagram 1: Věž může i prohrát

Za určitých okolností může pěšec na předposlední řadě, podporovaný vlastním králem, proti věži dokonce vyhrát.

V pozici diagramu zahraje bílý 1.g7 a černá věž nezabrání proměně pěšce v dámu. Může jen chvíli šachovat 1...Vh5+ 2.Kf4 (ne ovšem 2.Kg4 Vh1 3.g8D Vg1+ a vyhraje černý) 2...Vh4+ 3.Kg3 Vh1 4.Kg2 a bílý si postaví dámu.

Vzniklá koncovka dámy proti věži je sice obtížná, ale vyhraná.



Diagram 2: Král musí rychle na pomoc

Na našem druhém diagramu stojí bílá věž výborně, kontroluje totiž pole proměny. Jakýkoli tah věží by jen ztrácel čas, musíme se co nejrychleji přiblížit králem.

Bílý tedy hraje 1.Kg6 d3 2.Kf5 d2 (na pořadí tahů černého zde nezáleží) 3.Ke4 Kc3 4.Ke3 Kc2 5.Ke2 nebo 5.Vg2. Bílý král přišel právě včas, bílý vyhraje.

Je zřejmé, že je-li na tahu černý, partie skončí remízou - bílý král pěšce nedostihne.




Diagram 3: Odtlačení soupeřova krále

Nepatrná změna v postavení černého krále úplně mění situaci, i když to má černý král k poli proměny pěšce dokonce o tah dál.

Po 1.Kg6 (rozumnější tah bílý nemá) se černý král postaví soupeři do cesty tahem 1...Ke4. Tím bílého krále zcela vyřadí z boje a partii pohodlně remizuje. Hra může pokračovat například takto: 2.Kg5 d3 (nebo Ke3) 3.Ve1+ Kf3 s dalším d2 a Ke2, remíza.

Hrubou chybou by ovšem bylo 3...Kd4, bílý král by se dostal znovu do hry a po 4.Kf4 by zvítězil.



Diagram 4: Na každém tempu záleží

Přesuneme-li v postavení diagramu č. 2 bílou věž na f1, rovněž situaci změníme ve prospěch černého. Černý král totiž získá tempo napadením věže a opět partii remizuje.

Hra bude probíhat takto: 1.Kg6 Kd3 2.Kf5 Ke2 (věž musí odejít) 3.Va1 d3 s dalším d2 - remíza.

Na těchto příkladech je vidět, že výsledek souboje věže s pěšcem ovlivňuje především postavení obou králů. Tato koncovka může být velmi obtížná.




Diagram 5: Odříznutí krále

Není-li král slabší strany ještě v kontaktu se svým pěšcem, může být velmi účinné jeho odříznutí věží.

Bílý v naší pozici zahraje 1. Vh5 a zcela znemožní černému králi podporovat svého pěšce. Po 1...Ke6 se začne přibližovat králem, což boj rozhodne: 2.Kb6 Kf6 (postup pěšce 2…f3 znamená jeho ztrátu 3.Vh3 f2 4.Vf3) 3.Kc5 Kg6 4.Vh8 Kg5 5.Kd4 atd., bílý pěšce dobude a vyhraje.

Horizontální odříznutí bývá účinnější než odříznutí vertikální. K výhře by nestačilo 1.Ve8 pro 1...Kd5 2.Kb6 Kd4 3.Kb5 (nebo jakkoli) 3…f3 4.Kb4 f2 5.Vf8 Ke3 6.Kc3 Ke2 7.Ve8+ Kd1 remíza.



Diagram 6: Pozor na pat

Má-li slabší strana jezdcového pěšce, může se pokusit o patovou obranu.

V naší pozici je bílý na tahu a může zahájit dobývání pěšce: 1.Vf1+ Kg2 2.Ke2 Kh2, ale nyní pozor. Nabízející se 3.Kf3 g2 4.Vf2 by bylo chybou, po 4.Kh1 5.Vxg2 je černý v patu - remíza.

Správné je například 3.Vf8 g2 4.Vh8+ Kg1 5.Vg8 Kh2 6.Kf2, pěšec je ztracen a bílý vyhraje. Ve třetím tahu má bílý i jiné vyhrávající tahy, ale vždy musí na možnost patu dávat dobrý pozor.




Diagram 7: Nebezpeční spojení pěšci

Boj věže proti dvěma pěšcům je ještě obtížnější. I zde platí, že zásadní je postavení obou králů.

Dva spojení pěšci na třetí (resp. šesté) řadě proti osamělé věži skoro vždy vyhrají a vlastního krále k tomu ani nepotřebují. Bílý na tahu zahraje 1.b6 a věž je bezmocná - jeden z pěšců dojde do dámy.

Pokud pěšci nepostoupili stejně daleko, musí věž zaútočit na toho z nich, který postoupil dále a je nebezpečnější. Černý na tahu remizuje tahem 1...Va8 s pokračováním 2.Kd5 Kf3 3.Kc6 Ke4 4.Kb7 Vh8 (nebo jinam po 8. řadě) 5.a7 Kd5 6.b6 Kc5 7.a8D Vxa8 8.Kxa8 Kxb6 remíza.


Zpět

Šachové testy:
Věž proti pěšci - tah a výsledek (5572)
Věž proti pěšci - hodnocení (5522)
Zásady věžových koncovek (6116)
Figurové koncovky 1-5 - tah a výsledek (5577)
Figurové koncovky 1-5 - hodnocení (5527)

Naučit se víc o koncovce Věž proti pěšci:
? P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
? P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
? M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 63-64
R. Biolek, D. Kaňovský: Koncovky II, strany 46-52
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 26-31
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce

Související témata:
Věžové koncovky
Věž a pěšec proti věži
Most
Obrana 6. řady
Věž prosazuje pěšce
Aktivní věž
Dámské koncovky
Dáma proti pěšci
Dáma a pěšec proti dámě
Střelcové koncovky
Střelec proti pěšcům
Stejnobarevní střelci
Různobarevní střelci
Falešný střelec
Jezdcové koncovky
Jezdec proti pěšcům
Střelec proti jezdci v koncovce
Složitější koncovky
Koncovky s nerovným materiálem
Figury proti pěšcům
Figury proti figurám
Koncovky, figurové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autoři: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: připomínkování)