Pěšcová převaha na křídlech

Pěšcová převaha na křídlech vzniká v různých zahájeních. Na každém křídle má převahu pěšců jeden ze soupeřů.

Většinou je volný jeden sloupec, který nemusí mít rozhodující roli.

Pozice jsou častým hostem na šachovnici a podchycení správného plánu může být rozhodujícím prvkem pro výsledek partie.









Diagram 1: Pěšcová převaha na křídlech

Nejčastěji má jeden ze soupeřů převahu na dámském křídle 3 na 2 a druhý má převahu 4 na 3 na královském křídle. Uprostřed šachovnice je sloupec d, který dělí šachovnici na dvě části.

Plánem bílého je postup pěšců dámského křídla za účelem vytvoření volného pěšce.

Černý plánuje postupovat hlavně pěšcem e a krom volného pěšce může i v případě malé rošády bílého útočit na krále.




Diagram 2: Postup na křídle

V pozici oba soupeři mají možnost rozjet své pěšce. Bílý měl pokračovat e4, De3 a f4. Vybral si, ale špatnou cestu. Útok na c5 neposune bílou mašinu ani o píď k cíli.

1.Vfc1? Vab8. Černý se naopak chystá k podpoře vlastních pěšců. 2.De4 Dc7. Černý nedá bílému vyměnit bělopolného střelce. Naopak ten podpoří postup svých pěšců a zajistí rozhodující převahu.

3.Vc3? b5. Pěšci nakopli motory a nakonec se zastaví o první řadu.




Diagram 3: Postup v centru

Černý má rozbité pěšce na dámském křídle. Bílý si bude postupem pěšců hůře vytvářet volného pěšce, ale pro figury jsou zase snadnějším soustem. Černý, ale ví, že správným plánem je postup v centru, proto podporuje pěšce.

1...Jf7 2.De2 f5 3.Jb3 f4 4.Sc5 e4 5.Jfd4 f3. Ti nezadržitelně došli do kontaktu s pěšcovým krytem krále a následný útok rozhodnul.





Diagram 4: Volný pěšec v koncovce

Oba soupeři si šli za svým plánem a bílý se dostal k možnosti vytvořit si volného pěšce. Černý svým postupem zatlačil bílé figury na malý prostor a chce usilovat o výhru.

1.Vxc6?? Bílý měl brát pěšcem a tím silně omezit střelce černého. Teď se k postupu svých pěšců už nedostane a pozice je rázem prohraná. 1...Se6 2.Sd1 Vb1 3.c5+ Kd4 4.Vc2 e3. Naopak černý si vytváří volného pěšce a s aktivitou bílého to je ještě horší. Vyhraná pozice pro černého.





Diagram 5: Využití volného sloupce

1.Sb5! V pozici má bílý převahu 5 na 4 a černý 2 na 1. Bílý hraje na aktivitu a jednoduchými vývinovými tahy získává větší převahu. Omezuje možnosti soupeře.

1...a6 2.Sd3 Vd8 3.Vhc1 b5 4.Vc7. Věž nepouští střelce na b7 ani věž na a7. 4...Jd7 5.Ke3 Jf6 6.Je5. Dominance bílých figur je markantní. 6...Sd7 7.g4!.






Diagram 6: Postup pěšců v koncovce

Černý při svém postupu pěšci byl rychlejší. K výhře je ještě dlouhá cesta. 1...Ke8 2.h4?. Bílý měl pokračovat pěšcem g4 aby podpořil postup pěšce f.

2...Kd7 3.Sd1 a5 4.h5 gxh5 5.bxc4 Sxc4. Pěšec a je slabý. Černý jej získá a potom prosadí pěšce do dámy. 6.a3 a4 Zablokoval pěšce na a3 a za chvíli jej dobude.






Diagram 7: Transformace převahy

Bílý má převahu na dámském křídle a centralizovaného jezdce. 1.b5 Db7 2.Kg1. Bílý uvolnil jezdce a připravuje c5. Černý jej vyměnil.

2...Jxd5 3.cxd5 Vfd8 4.Vc6 Vd7 5.d6. Pozice se proměnila v situaci s volným pěšcem, který postupuje vpřed. Bílý má jasnou převahu a černý nakonec prohrál.






Diagram 8: Pěšci musí být pohybliví

Bílý zaútočil na a5. Jeho dominance na dámském křídle je jasná. 1.Dd2 Jg4. Černý místo pasivní obrany po Va8 sází na aktivní protihru na královském křídle.

2.b6 Dc8. Bílý nebere pěšce. Černý by po Je5 získal protihru. Jezdec by tlačil na d3 a zároveň měl pod kontrolou c6.

3.c6! Bílý si vytvořil volného pěšce a sním i rozhodující převahu. 3...bxc6 4.Dxa5.



Zpět

Šachové testy:
Typy pěšců (6109)
Silné a slabé body (6119)
Využití slabin (6120)
Vlastnosti figur (6257)
Hodnocení a plán (6258)
Test typových pozic (připravujeme)

Naučit se víc o Pěšcové převaze na dámském křídle:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Základy strategie, strany ?-?
R.Biolek: Plán v šachové partii, strany ?-?
R.Biolek: Šachy. Hra fantazie, strany ?-?
D.Kaňovský: Nebojme se chameleona, strany ?-?
V.Hora: Vybrané typové pozice, strany ?-?
J.Hrabě: Izolovaný pěšec, strany ?-?
M.Jurka: Ježkovité struktury, strany ?-?
Z.Závodný: Blokádová oběť pěšce, strany ?-?
Z.Závodný: Centrální pozice s pěšcovým klínem na e5, strany ?-?
Z.Závodný: Dvojpěšci, strany ?-?
Z.Závodný: Symetrické pěšcové formace v centru, strany ?-?
A.Suetin: Škola šachové strategie a taktiky, strany ?-?
L.Pachman: Moderní šachová strategie, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Tajná přání šachových figurek, VYJDE V ROCE 2022

Související témata:
Typové pozice
Izolovaný pěšec
Visací pěšci
Izolovaný pěšcový pár
Karlovarská struktura
Malé centrum
Maroczyho výstavba
Blokované pěšcové centrum
Symetrické pěšcové struktury
Strategie, typové pozice
Střední hra
Strategie
Rozdělení sloupců
Boj o volný sloupec
Silné a slabé body
Pěšcová struktura
Hodnocení pozice
Plán hry
Značky pro hodnocení tahů a pozic
Aktivita
Pasivita
Domovník
Strategie, obecné

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Zdeněk Holeksa, stav: doplnit literaturu)