Samomaty

V samomatech (a v pomocných matech) platí všechna pravidla šachové hry, cíl hry je však jiný. V partii chceme dát soupeři mat a on se tomu všemi prostředky brání. V samomatu chce bílý naopak soupeře donutit, aby mu mat dal – chce tedy spáchat jakousi šachovou sebevraždu.

I zde se jedná hlavně o zajímavou šachovou zábavu a relaxaci. Motivace útoku i obrany je v samomatech úplně opačná než v partii i v ostatních typech šachových problémů, občasným vyřešením několika samomatů však můžeme své šachové myšlení příjemně osvěžit i obohatit.

Stejně jako přímé úlohy, i samomaty mohou být tempové anebo založené na hrozbě. K řešení lze doporučit hlavně samomaty dvojtahové, delší úlohy jsou většinou příliš obtížné.

Samomaty mimochodem patří mezi velmi staré typy šachových problémů, první dochovaná zmínka o takové úloze pochází již ze 13. století.    




Diagram 1: Jednoduchá tempovka
(M. Schneider, 1930 – samomat 2. tahem)

Na diagramu je jednoduchý tempový samomat 2. tahem. Je zřejmé, že úkolem bílého bude zneškodnění černého jezdce, po kterém bude černý nucen zahrát Kxc2 s odtažným matem. Je ale nutno splnit dvě podmínky: žádná bílá figura nesmí mít možnost se na první řadě představit, a Vc2 nesmí být ve druhém tahu kryta.

Řešení: 1.Sa8 tempo Jxc2 2.Vxc2 Kxc2 mat, 1...Jc4 2.dxc4 Kxc2 mat, a konečně třetí varianta, vymezující úvodní tah 1...Jb5 2.Vb7 Kxc2 mat.




Diagram 2: Složitější příklad
(George Hume, 1897 – samomat 2. tahem)

V této pozici není hned zřejmé, že jde o tempovou úlohu. Je užitečné si všimnout, co se vlastně po prvním tahu černého v pozici změnilo a proč pak vychází příslušné pokračování bílého.

Řešení: 1.Sg4 tempo Dd8 (Dxa3) 2.Dd3+ Dxd3, 1...Da4 2.Dc2+ Dxc2, 1...Db6 2.Vxe6+ Dxe6 (nebo 2...Ve5 mat), 1...bxa3 2.Db1+ Vxb1, 1...e2 2.Sxf5+ Vxf5, 1...fxg4 2.Jg5+ Vxg5, 1...b6 2.Vxe6+ Ve5, 1...Vxe8 2.Vxe8 Ve5, 1...Ve7 2.Vxe7+ Ve5, 1...Vee5 2.Vxe5+ Vxe5 mat.





Diagram 3: Téma „bílý na tahu“
(Georg Thomas, 1954 – samomat 2. tahem)

Některé náměty, známé z běžných (tzv. přímých) úloh, se dají zpracovat i ve formě samomatu.Zde chce bílý černého donutit k matícímu tahu Sxb7, a kdyby byl na tahu černý, bylo by to jednoduché: 1.Jxg4 2.Sxg4, 1...Jf3 2.Sxf3, 1...Jf1 2.Sxf1 a vždy 2...Sxb7 mat.

Na tahu je ale bílý a vyčkávací tah nemá – buď uvolní některou z vázaných figur, nebo černého krále. Úlohu řeší 1.Je3 a po 1...Jf3 2.Kxf3 Sxb7 mat, jezdec je ve vazbě. I ostatní hry se zamění, jezdce nyní bude brát bílý jezdec: 1...Jxg4 2.Jxg4 Sxb7 mat, 1...Jf1 2.Jxf1 Sxb7 mat.




Diagram 4: Samomat s hrozbou
(Antti Ojanen, 1935 – samomat 2. tahem)

Většina samomatů 2. a 3. tahem je založena na hrozbě.

V naší dvojtahové úloze bílý úvodním tahem 1.Jc5 přestane napadat černého Sd4 a vytvoří tak hrozbu 2.Df3+ Kxf3 s odtažným matem. Varianty: 1...Sxc5 (uvolňuje pole d4, ale zbaví krytí pole e4) 2.De4+ Kxe4 mat, podobně 1...Vxc5 2.Dd3+ Kxd3 mat, 1...Ve5 (uvolňuje linii Sb7 na pole f3, přerušuje linii Sc7) 2.Df4+ Kxf4 mat, 1...Vxf5 2.Vxe2+ Kxe2 mat, a nakonec 1...Se5 (ruší baterii, ale kryje pole h2) 2.Df2+ gxf2 mat.



Diagram 5: Jiný strategický námět
(K. Larsen, 1926 – samomat 2. tahem)

Opět samomat 2. tahem, úvodník 1.Ja1 kryje pole b3 a vytváří hrozbu 2.Dc5+ Vxc5 mat. Černý se brání přerušováním 5. řady, čímž ale uvolní bílou dámu z vazby a ta svou obětí vynucuje různé, většinou odtažné maty na páté řadě.

Varianty: 1...b5 2.Dc4+ bxc4 mat, obdobně 1...e5 2.Dd4+ exd4 mat, 1...f5 2.De5+ Dxe5 mat, 1...Sf5 2.Dd3+ Sxd3 mat, 1...Sg5 2.Dd2+ Sxd2 mat, 1...Jg5 2.Df3+ Jxf3 mat, a konečně po braní dámy 1...exd5 přijde 2.Je4+ dxe4 mat.



Diagram 6: Český samomat
(A. Guljajev, V. Kopajev, 1994 – samomat 3. tahem)

Samomat třetím tahem s modelovými maty a zajímavou hrou je již řešitelsky náročnější.

Úvodník 1.Vf1 kryje pole f2, hrozí 2.Jxf3+ Ke3 3.De4+ Jxe4 mat dvojšachem. Podobná je varianta 1...Kxe3 2.De4+ Kd2 3.Vd7+ Jd5 mat, a konečně 1...Sb2 2.Dxc3+ Kxc3 3.Sb4+ Kxb4 s jiným bateriovým matem.

Bateriová hra je v samomatech velice častá.



Diagram 7: Všeproměna
(Andrej Selivanov, 2006 – samomat 3. tahem)

Proměna pěšce ve všechny čtyři figury je v samomatech kupodivu dost časté téma, známý ruský autor samomatů je mistrem podobných námětů.

Řešení: 1.a8D e1D 2.Da1+ Dxa1 3.Se1+ Dxe1 mat, 1...e1V 2.Dh8+ Ve5 3.Vg5 tempo hxg5 mat, 1...e1J 2.Ja2+ Kxc2 3.Dg2+ Jxg2 mat a 1...e1S 2.Sf2 tempo Sd2 3.Se1 tempo Sxe1 mat.

Úvodník je samozřejmě trochu nouzový, ale jinak je konstrukce úlohy překrásná.




Diagram 8: Vícetahový samomat
(Michal Dragoun, 1998 – samomat 7. tahem)

Složitější vícetahové samomaty patří k nejobtížnějším úlohám, ovšem o naší ukázce to neplatí. Černý je v patu a po 1.Vb6 axb6+ by mohl hned matit - jen kdyby bílý král neměl tolik volných polí.

Bílé figury však ona pole mohou postupně zablokovat využitím odtažných šachů na čtvrté řadě:1.Se4 Ka4 2.Sd5+ (je nutno pokrýt věž na b3) Ka5 3.Je4 Ka4 4.Jd6+ Ka5 5.Jd4 Ka4 6.Sc6+ Ka5 a cíle je dosaženo, tři pole jsou zablokována bílými figurami a dvě kryje černý střelec: 7.Vb6 axb6 mat.



Zpět

Šachové testy:
Řešíme samomaty (připravujeme)

Naučit se víc o Úlohách:
M.Vanka, M.Dragoun: Jak a proč řešit šachové problémy (2008)
Ladislav Kopáč a kolektiv, Abeceda šachového problému (1973)

Související témata:
Problémový šach
Úlohy
Pomocné maty
Česká škola úlohová

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Miloslav Vanka, stav: připomínkování)