7. díl: Jezdec
Jezdec je hbitý skokan, který jako jediná figurka umí přeskakovat překážky. Kde je jezdec nejlépe umístěný? Je lepší v boji na dálku, nebo na blízko? Na hrdinské skoky jezdce se zaměříme v našem videu. Video je součástí 10 dílné série Šachovnice a figurky, pod videem najdete procvičovací test.
Procvičovací test - 7. díl: Jezdec
Výuková lekce - 7. díl: Jezdec
Zpět
Jezdec je hbitý a nebezpečný skokan, který jako jediná figurka umí přeskakovat překážky.
Jezdec se při svém pohybu posune o dvě pole rovně a potom zabočí o jedno pole do boku.
Skoky jezdce nejsou příliš dlouhé, překonávat delší vzdálenosti mu dělá potíže. Ale na malém prostoru je jezdec velmi šikovný.
Diagram 1: Pohyb jezdce
Jezdec se při svých skocích pohne o dvě pole jedním směrem a potom zabočí o jedno pole do boku.
Jeho pohyb připomíná tvar písmene L.
Diagram 2: Pohyb jezdce přes překážky
Jezdec je jediná figurka, která umí přeskakovat překážky.
Může přeskakovat své i soupeřovy figurky.
Díky schopnosti přeskakovat překážky jezdec dobře zvládá zavřené pozice, ve kterých jsou sloupce, řady či diagonály zablokované.
Diagram 3: Rozdíly v působnosti jezdců
Pohyblivost jezdce je závislá na jeho umístění na šachovnici. Nejlepší místo pro jezdce je ve středu šachovnice.
Na diagramu je zeleně vyznačený bílý jezdec ve středu šachovnice. Je velmi pohyblivý - může táhnout na 8 různých polí.
Žlutě jsou vyznačení černí jezdci. Jezdec a8 v rohu šachovnice může táhnout jen na 2 různá pole. Jezdec h5 na kraji může táhnout na 4 různá pole.
Diagram 4: Jezdec v zahájení
V zahájení je dobré jezdci usilují o rychlý a aktivní vývin.
Bílí jezdci se nejčastěji vyvíjejí na pole c3 a f3. Černí jezdci na c6 a f6.
Diagram 5: Jezdec ve střední hře
Ve střední hře plní jezdci mnoho útočných i obranných úkolů.
Nejvhodnější místo pro jezdce je většinou ve středu šachovnice. Nejlépe na takovém poli, na které soupeř nemůže zaútočit pěšcem.
V naší pozici je zeleně vyznačený výborně umístěný jezdec d5. Zbývající tři jezdci jsou umístění mnohem hůře.
Diagram 6: Jezdec v koncovce
Pro jezdce je v koncovce velmi důležitá aktivita.
Jezdec mnohem raději útočí na soupeřovy pěšce, než brání vlastní slabiny.
V pozici na diagramu stojí bílý na výhru, protože má aktivnějšího jezdce i krále.
Diagram 7: Dušený mat
Díky své jedinečné schopnosti přeskakovat své i soupeřovy figurky může jezdec dát dušený mat.
Jedná se o mat, při kterém je soupeřův král uvězněný mezi vlastními figurkami a jezdec na něj útočí.
V naší pozici dá bílý dušený mat tahem Jf7 mat.
Diagram 8: Zisk materiálu pomocí vidličky
Vidlička (neboli dvojí úder) je útok na dvě soupeřovy figury najednou. Soupeř nedokáže z napadení utéct oběma figurami najednou a o jednu z nich přijde.
Jezdec je pro vidličky skvěle vybavený, protože žádná jiná figurka nemá stejný způsob pohybu jako on.
V pozici na diagramu bílý zahraje Je7+. Útočí současně na černého krále i dámu a po ústupu krále ze šachu soupeřovu dámu sebere.
Šachové testy:
Jezdec (7307)
Všechny tahy jezdcem (2217)
Dáma, pěšec a jezdec (5204)
Maty 1. tahem jezdcem (2218)
Maty 2. tahem jezdcem (2604)
Maty 2. tahem s obětí jezdce (2609)
Maty 3. tahem jezdcem (2614)
Maty 3. tahem s obětí jezdce (2619)
Matové obrazce s jezdcem (2219)
Dvojí úder jezdcem (2304)
Různé odtahy jezdcem (2320)
Materiální zisky s jezdcem (2220)
Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie
Zpět