Slabý bod f7

Bod f7 (u bílého f2) je v zahájení jedním z nejslabších a nejzranitelnějších míst v pozici.

V základním postavení kryje toto pole pouze král. Stačí tedy soustředěný útok dvou soupeřových figur na pole f7 a už se objeví velký problém.

Začátečnickou metodou využití slabosti f7 je tzv. šustrmat, při kterém střelec c4 podporuje dámu matící na f7. Proti takovému útoku je však snadné se bránit a tak brzké tahy dámou nelze doporučit.

Na pole f7 se však dá útočit i řadou jiných způsobů. Na různé útoky i obrany se níže podíváme.







Diagram 1: Proč je f2/f7 slabé?

Pole f2 u bílého a pole f7 u černého jsou na začátku nejslabší místa v obou táborech.

Důvodem je, že tato pole v základním postavení chrání pouze král. Tím jsou tato pole málo krytá a zároveň soupeřův útok na tato pole přímo vytváří hrozby králi.







Diagram 2: Šustrmat

Šustr mat je způsob rychlého útoku na pole f7 v zahájení pomocí dámy a střelce.

V naší pozici černý přehlédl, že střelec c4 i dáma napadají bod f7, bílý zahraje 1.Dxf7 mat.

Pro rychlost a snadnost takového útoku ho používají někteří začátečníci.

Proti silnějšímu soupeři však takový útok nemá šanci na úspěch a brzké zapojení dámy do hry vede při správné obraně soupeře do nevýhodných pozic.



Diagram 3: Obrana proti šustrmatu

Hrozbu šustrmatu je možné snadno odvrátit a do potom těžit z příliš brzkého vývinu soupeřovy dámy.

Po nepříliš dobrém tahu 2.Df3 je nejjednodušší metodou odražení možných hrozeb tah 2...Jf6. Stejný tah 2...Jf6 je bezpečnou odpovědí i na lepší 2.Sc4.

Po 2.Dh5 (útočí i na pěšce e5) je dobrá odpověď 2...Jc6 3.Sc4 (hrozí Dxf7 mat) 3...g6 (ale ne 3...Jf6 4.Dxf7 mat) 4.Df3 Jf6. Dáma na f3 překáží jezdci a může být vystavena útokům, černý stojí lépe.




Diagram 4: Úspěšný útok dámou na f7

V některých pozicích může být útok dámou na pole f7 správnou a účinnou metodou a obrana proti němu nemusí vůbec existovat.

V naší pozici bílý na tahu zahraje 1.Dd5 a černý nemá žádný způsob, jak pokrýt slabého pěšce f7. Například po 1...Je5 přijde 2.Jxe5 a v příštím tahu 3.Dxf7 mat.






Diagram 5: Dvojí úder s využitím f7

Často se stává, že samotný útok na pěšce f7 černý odvrátit může. Ale kombinaci této hrozby s útokem na další figuru půjde odvrátit jen se ztrátami.

V pozici na diagramu bílý zahraje 1.Dd5 (dvojí úder na pěšce f7 a jezdce e4). Po nejlepší odpovědi 1...0-0 bílý sebere jezdce 2.Dxe4 a s figurou navíc stojí na výhru.






Diagram 6: Nejdřív braní na f7, potom šach dámou

V této pozici by se útok dámou na pole f7 tahem 1.Dd5 ukázal jako příliš pomalý, protože černý by hrozbu odrazil tahem 1...De7.

Správným postupem je oba útočné tahy otočit. Nejdříve oběť střelce za pěšce 1.Sxf7+ a po 1...Kxf7 přijde 2.Dd5+. Po ústupu krále 2...Ke8 bílý sebere střelce 3.Dxc5.

Výsledkem této kombinace je zisk pěšce a také významné oslabení postavení černého krále, který už nebude mít možnost udělat rošádu.



Diagram 7: Útok lehkých figur na f7

Typickou metodou útoku na pole f7 je součinnost střelce na diagonále a2-g8 a výpadu jezdce na g5.

V naší pozici bílý zahraje 1.Jg5 a obrana pěšce f7 je pro černého tvrdý oříšek.

Partie může pokračovat 1...d5 (nebo 1...Se6 2.Jxe6 fxe6 3.Sxe6 s pěšcem navíc pro bílého) 2.exd5 Jxd5 3.Jc3 Se6 4.Jxe6 fxe6 5.Dg4 s velkou výhodou bílého.





Diagram 8: Využití odtahu

Jezdec f3 je v naší pozici ve vazbě, při jeho odtahu může střelec g4 sebrat bílou dámu.

Podobná vazba ale ve výjimečných situacích nemusí být vůbec účinná.

Bílý zahraje 1.Jxe5 a zároveň tak útočí na f7 i na g4. Po 1...Sxd1 přijde 2.Sxf7+ Ke7 3.Sg5 mat.

Černý je úplně bezmocný, například na 1...Se6 přijde 2.Sxe6 fxe6 3.Dh5+ a bílý vyhraje.




Diagram 9: Oběť jezdce na f7

Pole f7 může být slabé i v pozicích, kdy na něj bílý střelec přímo nepůsobí.

V naší pozici bílý obětuje jezdce 1.Jxf7 a po 1...Kxf7 2.Dxe6+ Kf8 (nebo 2...Kg6 3.Df5 mat) zakončí partii tahem 3.Df7 mat.







Diagram 10: Obrana pole f7 - rošáda

Velmi vhodnou obranou napadeného pole f7 je udělání malé rošády. Při jejím provedení se král dostává do bezpečí a zároveň věž pokryje pole f7.

Útoky na pole f7, které může soupeř odrazit uděláním rošády, bývají většinou špatné.

Když v naší pozici bílý zahraje 1.Jg5 (správný tah by byl například 1.Jc3), černý se brání 1...0-0. Výměna střelce a jezdce za věž a pěšce tahy 2.Jxf7 Vxf7 3.Sxf7+ Kxf7 je pro bílého nevýhodná - dvě lehké figury mají zpravidla větší praktickou hodnotu než věž a pěšec.



Diagram 11: Slabost f7 i po rošádě

I po schování soupeřova krále rošádou (a tím pokrytí pole f7 věží z f8) se pole f7 může ukázat jako slabé.

Jedním z mnoha příkladů je tato pozice. Kromě dámy a střelce působících na f7 zde mají význam i bílá věž e1 a také nevyvinutý černý střelec na c8, který překáží černé věži a8.

Bílý rozhodne partii rychlou přepadovou akcí 1.Dxf7+ Vxf7 a 2.Ve8 mat.



Zpět

Šachové testy:
Slabý bod f7 (5108)
Útok na krále zadrženého v centru (5113)

Naučit se víc o Slabém bodu f7:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-? ?????
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 11. lekce (strany 49-52), 26. lekce (strany 112-116)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 11. lekce (strany 30-34), 26. lekce (strany 93-97)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, 11. lekce (strany 10-11)
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl, 26. lekce (strany 36-38)
R.Biolek: Šachové miniaturky, strany 43-68
L.Pachman: Šachová zahájení v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 11. lekce

Související témata:
Zahájení
Zásady zahájení
Boj o střed
Vývin figur
Bezpečí krále
Tempo v zahájení
Miniaturní partie
Teorie zahájení
Zahájení, obecné
Rozdělení zahájení
Otevřená zahájení
Polootevřená zahájení
Zavřená zahájení
Gambit
Tři části šachové partie

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)