Aktivita a souhra v útoku

Aktivita a souhra jsou to nejdůležitější principy šachu! Největší síla šachisty je využívat své figurky naplno - aktivně a ve vzájemné souhře.

Figurky jsou silné, když jsou aktivní, pohyblivé a útočné. Mají pak mnohem větší sílu. Naopak nepohyblivé figurky jsou pasivní a slabé.

A pro dosažení cílů spolu figurky potřebují výborně spolupracovat! Figurky se mají navzájem chránit a podporovat ve svých manévrech a útocích. A naopak - nesmějí si překážet.

Někdy může i samotný pěšec porazit celou soupeřovu armádu? Díky rozdílu v aktivitě a souhře figur se taková věc může stát. Aktivita a souhra jsou často víc než množství figur! 





Diagram 1: Bílý na tahu vyhraje

V naší první pozici má černý spoustu figur a také nebezpečných pěšců. Ale skutečné hrozby dokážou vytvořit pouze bílé figury, které jsou aktivnější a v mnohem lepší souhře.

Bílý začne odstraněním bránícího střelce 1.Jxh6+. Kdyby černý králem ustoupil 1...Kh8, zaútočil by bílý jezdec 2.Jf7+ Kg8 a pak by bílý rozhodl obětí dámy 3.Dxg7+ Kxg7 4.Sf6+ Kg8 a 5.Jh6 mat.

A když černý jezdce vezme 1...gxh6, obětuje bílý dámu na rohovém poli 2.Dh8+ Kxh8. Nyní černého krále v rohu šachovnice uzavře 3.Kf7 a po jakémkoliv tahu, například 3...e1D, dá 4.Sf6 mat.



Diagram 2: Bílý na tahu vyhraje

V této pozici má bílý v útoku věž a jezdce, výborně zapojí do hry i dámu.

Úvodní obětí věže 1.Va8+ zavleče černou věž na nevýhodné pole 1...Vxa8 a nyní aktivizuje svou dámu 2.Dg4+. Černý král musí ustoupit 2...Kb8 (nešlo 2...Kd8 3.Dd7 mat) a bílý pokračuje jezdcem 3.Jd7+ Kc8 4.Jb6+ Kb8.

Teď bílý ucpe pole c8 a zažene soupeřova krále na a-sloupec pomocí oběti dámy 5.Dc8+ Vxc8 a potom šachem jezdce 6.Jd7+ Ka7. Partii pak zakončí druhá bílá věž 7.Va1+ Da4 8.Vxa4 mat



Diagram 3: Černý na tahu vyhraje

V naší třetí ukázce je na šachovnici materiální rovnováha, ale černé figury jsou aktivnější a v mnohem lepší souhře. Až nečekaně rychle dokážou vytvořit hrozby bílému králi.

Černý nejdříve odvážným skokem jezdce 1...Jf3 vytvoří hrozbu matu na h2. Kdyby bílý jezdce vzal 2.gxf3, černý by vytvořil neodrazitelnou matovou hrozbu 2...Vd2 a například 3.Dxa7 Dxh2 mat.

Ani nevzít jezdce bílému nepomůže. Po 2.g3 přišlo 2...Vd2 tentokrát s hrozbou matovat na h2 věží. A po 3.Sh3 černý zakončil partii 3...Vxh2 mat.



Diagram 4: Černý na tahu vyhraje

V této pozici bílý vyhrává o dvě věže. Aktivní černí útočníci (dáma a dva jezdci) však rozhodnou partii vytvořením neodrazitelného matového útoku.

Nejdříve šachuje první jezdec 1...Jhg3+ 2.Kh2 a pak využije černý dvojitý šach 2...Jf1++ 3.Kh1. Oproti úvodní pozici se pouze jezdec přemístil z h5 na f1, odkud kryje klíčové pole h2.

Matového závěru černý dosáhne pomocí oběti dámy 3...Dh2+, po které bude ústupové pole h2 ucpané bílým jezdcem 4.Jxh2. Nyní už černý zakončí útok 4...Jfg3 mat. Výborná souhra černých figur!


Zpět

Šachové testy:
Aktivita a souhra I (3618)
Aktivita a souhra II (3648)

Šachová výuka:
Aktivita a souhra I (13608)
Aktivita a souhra II (13628)

Naučit se víc o Aktivitě a souhře v útoku:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl
R.Biolek: Základy taktiky
R.Biolek: Šachové miniaturky
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi
V.Chenkin: Poslední šach (v ruštině)
S.D.Ivaščenko: Sbornik šachmatnych kombinacij (v ruštině)

Související témata:
Útok na krále v centru
Využití slabiny f7
Útok při opačných rošádách
Útok při stejných rošádách
Slabá poslední řada
Dušený mat
Útok na vyhnaného krále
Útok na volném sloupci
Využití předposlední řady
Útok po diagonálách
Využití slabých polí
Nebezpečný pěšec
Kombinace s proměnou pěšce
Vysunuté těžké figury
Uzavírání matové sítě

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: hotovo)