Tempo v koncovce

Tempo, čili tah, má v koncovkách mimořádně velký význam.

Být na tahu je většinou výhodou. Tah využíváme k dosahování svých cílů, ať už je to například v zahájení vývin figur, ve střední hře rychlost útoku nebo v koncovce prosazování pěšce do dámy.

V některých pozicích je nevýhodné být na tahu. Takové situaci říkáme nevýhoda tahu. Velmi často vzniká právě v koncovkách.

Při nevýhodě tahu hráč nemá žádný užitečný tah. Místo toho má povinnost zahrát a svým tahem v dané pozici svou pozici zhorší. Například musí zhoršit postavení své figury, dát nové možnosti soupeřově figuře, uvolnit cestu soupeřovu králi.





Diagram 1: Rychlejší vyhraje

Tato pozice je typickou ukázkou, kdy být na tahu a dosáhnout svůj cíl co možná nejrychleji je klíčovou výhodou.

Oba hráči mají volné pěšce, kteří mají volnou cestu k prosazení do dámy. Protože pole a1 a h8 jsou na stejné diagonále, postavením své dámy zároveň zabráníme v postavení dámy soupeři.

Rychlejší hráč má tedy rozhodující výhodu. Bílý na tahu zahraje 1.h4 a snadno si můžete ověřit, že v těchto závodech vyhraje.



Diagram 2: Zisk tempa

V některých pozicích nestačí jednoduché pokračování k úspěchu.

Kdyby v naší pozici bílý zahrál 1.Sxe4+, po 1....Kxe4 2.a5 Kd5 by partie skončila remízou.

K výhře potřebuje bílý získat jedno tempo navíc, být o tah rychlejší. Proto zahraje nejdříve 1.a5. Černá věž je stále ve vazbě, takže černý odpoví 1...Ke5. Nyní už přijde 2.Sxe4 Kxe4 3.a6 a díky nezadržitelnému a-pěšci bílý vyhraje.




Diagram 3: Rychlost ve figurové koncovce

Nejen v pěšcových, ale i ve figurových koncovkách je rychlost často rozhodující.

V pozici na diagramu by příliš pomalé bylo 1.Sc7 Kd3 2.Sb8 Kc4 3.Sxa7 Kb5 a partie skončí remízou.

Bílý vsadí všechno na co nejrychlejší vytvoření volného pěšce. Obětuje střelce 1.Sb6 a po 1...axb6 (nebo 1...Kd3 2.Sxa7 Kc4 3.Sf2 s výhrou) 2.a7 bílý vyhraje.





Diagram 4: Nevýhoda tahu

V jiných pozicích je naopak povinnost tahu nevýhodou.

Oba králové do roztrhání těla brání postup soupeřových pěšců. Ten hráč, který bude v této pozice na tahu, bude muset pohnout králem a prohraje.

Bílý byl na tahu, zahrál 1.Kc2 (nebo 1.Ka2 c2) a po 1...a2 černý vyhrál.





Diagram 5: Opozice

Mezi nejčastější podoby nevýhody tahu patří opozice.

Králové při ní stojí proti sobě a brání si v cestě dopředu. Pokud se některý z králů pohne, uvolní tím soupeři cestu vpřed.

V naší pozici bílý zahraje 1.Ke4 a vstoupit tak do opozice. Černý je nyní v nevýhodě tahu. Musí ustoupit králem a například po 1...Kf6 2.Kd5 bílý vyhraje.




Diagram 6: Volné tempo

Další metodou předání nevýhody tahu soupeři je volné pěšcové tempo.

Králové jsou v této práci nanejvýš vytížení. Brání svého pěšce a zároveň útočí na soupeřového.

Bílý má rozhodující výhodu v tom, že ještě může táhnout svým h-pěšcem. Zahraje 1.h3 a předá tak soupeři povinnost táhnout. Černý musí ustoupit králem, například 1...Kc7, a bílý po 2.Kxd5 vyhraje.





Diagram 7: Trojúhelník

Další metodou jak soupeře dostat do nevýhody tahu, je trojúhelníkový manévr králem.

Myšlenka trojúhelníku je, že náš král se vrátí na výchozí pole za tři tahy. Soupeřův král se vrátí na vychází pole za dva tahy. Touto ztrátou jednoho tahu soupeři předáme povinnost táhnout.

V naší pozici bílý zahraje 1.Ke2 (stejně by fungovalo i 1.Kd2 nebo 1.Kf2) a po 1...Kd6 2.Kd2 Ke5 3.Ke3 vznikla stejná pozice jako na začátku, akorát je na tahu černý. Musí ustoupit králem, například 3...Kf6. Přijde 4.Kxe4 a bílý vyhraje.



Diagram 8: Tempování jinou figurou

Také manévrem jinou figurou než králem je možné předat soupeři tempo.

V pozici na diagramu je na tahu bílý. Stačilo by, aby byl na tahu černý, musel by pohnout střelcem (a ztratit pěšce c6 nebo g6 nebo králem (a pustit bílého krále na d6 nebo f6). Partie by skončila výhrou bílého.

Bílý zahrál 1.Sg2 a po 1...Kd7 2.Sf3 (záměrně ztrácí tah) 2...Se8 3.Se4 a bílý vyhraje.



Zpět

Šachové testy:
Zásady koncovek (6259)
Volná tempa (5568)

Naučit se víc o Tempu v koncovce:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany ?-?
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Pokladnice šachových koncovek, VYJDE V ROCE 2021

Související témata:
Koncovka
Rozdělení koncovek
Druhy pěšců v koncovce
Volný pěšec
Opozice
Nevýhoda tahu v koncovce
Přechod do koncovky
Koncovky a problémový šach
Koncovky, obecné

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: rozpracováno)