Nevýhoda tahu v koncovce

Nevýhoda tahu je situace, ve které je pro hráče nevýhodné, že musí táhnout – ideální by pro něho bylo nedělat nic. Hráč, který je v nevýhodě tahu, každým tahem svou pozici zhorší – například zbaví svůj kámen krytí nebo uvolní cestu soupeřovu králi.

K nevýhodě tahu nejčastěji dochází v pozicích s omezeným materiálem – v koncovkách. Mezi postupy, kterými můžeme soupeře uvést do nevýhody tahu, vyniká zejména vstup krále do opozice, tempové tahy pěšci a tzv. trojúhelník krále. Nevýhoda tahu se uplatní též při souboji o kritická pole.

Zvláštním případem je vzájemná nevýhoda tahu, kde prohrává strana, která je na tahu. Nejznámějším příkladem takové situace je tzv. "past".

Pro nevýhodu tahu se mezinárodně ujal výraz „zugzwang“, převzatý z němčiny.




Diagram 1: Když matíme věží

Na úvod je dobré připomenout, že využívat soupeřovy nevýhody tahu se učíme již od prvních šachových krůčků. Nebýt toho, že hráč na tahu táhnout prostě musí, nedokázali bychom například zmatit věží samotného krále.

V pozici našeho úvodního diagramu zahraje bílý vyčkávací tah věží někam po šesté řadě, například 1.Vh6 a černý musí táhnout 1...Ka8 2.Va6 mat.

Kdyby povinnost táhnout neexistovala, mat bychom věží nevynutili.



Diagram 2: Pěšcová koncovka - bílý na tahu

Nejčastěji se nevýhoda tahu vyskytuje - a také v boji využívá - v pěšcových koncovkách.

Pokud byl v naší pozici na tahu černý, je tah 1...Ke8 zřejmě jedinou možností, jak okamžitě neprohrát. Po něm ale bílý využije toho, že jeho volní pěšci postoupili už velice daleko, a vyhraje postupem 2.Kxc5 d3 3.Kd6 d2 4.Ke6 d1D 5.f7 mat, nebo 3...Kf7 4.Kd7 a vyhraje.

Na tahu je ale bílý a může přesunout povinnost tahu na soupeře: 1.a6 bxa6 2.a5 a vyhraje po 2...Ke8 3.Kxc5 způsobem, uvedeným výše.



Diagram 3: Přechod do pěšcovky

Bílý v této pozici hrozí okamžitě remizovat výměnou 1.Sxf5 gxf5 s následujícím 2.Kh2. Na tahu byl ale jeho soupeř a zahrál vtipné 1...Kg1. Nyní totiž bílý nemůže vyčkávat, protože např. po 1.Sb1 Jg3 2.Sxg6 Jh1 dostane nekrytelný 3...Jf2 mat.

Po vynuceném 2.Sxf5 gxf5 se ale bílý ocitnul v nevýhodě tahu. Po 3.g3 přišlo rozhodující 3...Kf2 4.g4 fxg4+ 5.fxg4 Ke2 6.gxh5 f3 7.h6 f2 8.h7 f1D+ a černý se vzdal.

Ještě rychleji by černý prohrál po 3.g4 fxg4+ 4.fxg4 f3 atd.



Diagram 4: Studiový mat

Pozice na diagramu vypadá jako šachová studie, ale je to závěr skutečné partie.

Černý mohl partii vyhrát i jiným způsobem, našel však krásné využití nevýhody tahu a soupeře zmatil: 1...Sg3 2.Kg5 (2.g5 Kf5 je kratší) Ke5 3.Kh5 Kf6 4.g5+ Kf5 5.g6 hxg6 mat.

Bílý celou dobu dělal jediné možné tahy, v nevýhodě tahu byl neustále.





Diagram 5: Stejnobarevní střelci

V této koncovce stejnobarevných střelců bílý rovněž vyhraje využitím nevýhody tahu soupeře.

Po 1.Sb5 Sc8 2.Sc6 Kb4 nejde 3.Sb7 Sxb7 4.Kxb7 Kxa5, bílý však v této pozici přesune povinnost tahu na soupeře vyčkávacími tahy svého střelce. Černý totiž musí stále napadat bílého pěšce, jinak už tah Sb7 vyhraje.

Bílý zvítězí například takto: 3.Sh1Ka4 4.Sg2 Kb4 5.Sc6 a král už na a4 nemůže. Říkáme také, že černý je vytempován. Na 5...Kc4 jde 6.Sb7, na tah střelce pak 6.a6, vždy s výhrou.



Diagram 6: Různobarevní střelci

Tady se zdá, že bílý může zvítězit jednoduchým 1.Sd3 a černý je v nevýhodě tahu hned. Jenže po 1...Sa5 2.Kxa7 Kc7 je pozice beznadějně remízová.

Bílý přesto tuto koncovku vyhrál důmyslným vytvořením jiné pozice s nevýhodou tahu.

Nejprve obětí pěšce 1.c7 Sxc7 ucpal pole c7, a teprve potom zahrál 2.Kxa7. Černý musí 2...Kc5 3.Kb7 Sb6 a teprve nyní přišlo 4.Sd3 a černý se vzdal. Musí táhnout, a buď ztratí střelce, nebo dovolí postup bílého pěšce do dámy.



Diagram 7: V jednoduchosti je krása

Takováto koncovka vypadá jednoduše, ale po 1.Kd7 Sb8 se ukazuje, že po vstupu černého krále na a7 je nebezpečí remízy docela veliké.

V partii dvou světových velmistrů  Larsen - Miles však bílý prokázal své znalosti i postřeh. Svého pěšce obětoval 2.a7 Sxa7 a tahem 3.Kc8 soupeře vytempoval.

Střelec je ztracen, černý se vzdal.




Diagram 8: Lov na koně

Je-li jezdec daleko od svého krále, může koncovku proti věži prohrát. "Odchyt" jezdce však nebývá vůbec jednoduchý.

Zde po 1.Ve3 Jg1 (nelze 1...Jc1 2.Vc3+) je jezdec věží uzavřen jako v ohradě a zbývá jen si pro něj králem dojít. Ale pozor, správné je pouze 2.Kf5 Kd4 3.Kf4 Kc4 4.Kg3 nebo Kg4 a jezdec je dobyt.

Po chybném 2.Kf4 Kd4 je v nevýhodě tahu bílý a jezdec se zachrání, např. 3.Ve1 Jh3+ 4.Kg3 Jg5 a doskáče ke svému králi - remíza (5.Kf4 Jh3+ je zase opakování tahů).



Diagram číslo 9: ?

?????
?????
?????

?????
?????
?????




Diagram 10: ?

?????
?????
?????

?????
?????
?????



Zpět

Šachové testy:
Test ?????

Naučit se víc o Nevýhodě tahu v koncovce:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany ?-?
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
L.Pachman: Šachové koncovky v praxi, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Pokladnice šachových koncovek, VYJDE V ROCE 2021

Související témata:
Koncovka
Rozdělení koncovek
Druhy pěšců v koncovce
Volný pěšec
Opozice
Tempo v koncovce
Přechod do koncovky
Koncovky a problémový šach
Koncovky, obecné

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Miloslav Vanka, stav: rozpracováno)