Co si přeje věž?

Věž je silná na otevřených sloupcích a moc ráda vniká na soupeřovu předposlední řadu.

Je to hodnotná a velmi schopná figura, která se může zapojit do útoku na krále (například mat na poslední řadě), do obléhání soupeřových slabých pěšců i do řady dalších úkolů.

Velmi často vznikají věžové koncovky, pro které platí řada užitečných zásad a pravidel.

Více o kombinačních schopnostech věže najdete v kapitole Věžové kombinace.








Diagram 1: Rozehrání věže pomocí rošády

Důležitým postupem pro rozehrání věže je udělání rošády.

Při rošádě se nejen král dostává do bezpečí, ale také se rozehrává věž. Navíc se často obě věže "spojují" - nestojí mezi nimi žádná figura a nic nebrání jejich spolupráci.

V naší pozici bílý zahraje 1.0-0-0. Krále tak schovává do úkrytu, rozehrává věž, spojuje věže a ještě obsazuje sloupec. 1.0-0 by bylo horší kvůli polootevřenému g-sloupci, po kterém by černý mohl útočit.




Diagram 2: Spojení věží

Ke spojení věží dochází také vývinem všech lehkých figur.

V pozici na diagramu bílý vyvine střelce tahem 1.Sg5. Tím dokončí vývin a věž e1 bude nyní podporována druhou věží a1.







Diagram 3: Obsazení otevřeného sloupce

Pro věže je důležité bojovat o otevřené sloupce.

Pěknou metodu boje o otevřený c-sloupec ukazuje náš diagram. Bílý tahem 1.Sa6 útočí na soupeřovu věž. Ta se nemůže udržet na c-sloupci, protože po 1...Vc6 by přišlo 2.Sb5.

A když černá věž sloupec opustí, například tahem 1...Vd8, bílý si c-sloupec přivlastní pro sebe 2.Vc1.





Diagram 4: Vniknutí na předposlední řadu

Když některý hráč ovládne otevřený sloupec, hledá způsob, jak tento sloupec využít. Častou možností je vniknutí věže na předposlední řadu.

Bílý v této pozici kontroluje d-sloupec a chtěl by vniknout na pole d7. Za tímto účelem odstraní bránícího jezdce 1.Sxf6 a po 1...Sxf6 (černého nezachrání ani 1...gxf6) zahraje 2.Vd7 s útokem černou dámu i na pěšce f7. Bílý tak získá rozhodující výhodu.





Diagram 5: Slabá poslední řada

Oblíbeným matovým obrazcem věže je mat na poslední řadě.

V naší pozici bílý zahraje 1.Dxd7 se ziskem figury. Po 1...Dxd7 2.Vdxd7 černý nemůže vzít žádnou z bílých věží - například 2...Vxd7 3.Vxe8 mat.

Sluší se doplnit, že hrubou chybou by bylo 1.Vxd7 pro 1...Vxd7 2.Dxd7 Dxd7 3.Vxd7 Ve1+ 4.Jf1 Je2+ 5.Kh1 a matovat na první řadě bude černý: 5...Vxf1 mat.




Diagram 6: Polootevřený sloupec na rošádu

Také polootevřený sloupec, mířící na soupeřovu rošádu, nabízí příležitost k rozhodujícímu útoku.

Bílý zde zahraje nejdříve 1.Je7+ a po 1...Kh8 rozbije soupeřův pěšcový kryt obětí dámy 2.Dxh7+ Kxh7 a 3.Vh1 mat.







Diagram 7: Dobývání slabého pěšce

Rozhodnutí partie nemusí přijít jen matovým útokem, ale také materiálním ziskem. Často i nejmenší materiální zisk, tedy dobytí pěšce, může partii rozhodnout.

Tato partie pokračovala 1.Vd5 (útok na pěšce b5 a zároveň příprava na zdvojení věží na d-sloupci) 1...Vab8 2.Vfd1 Vb6 a nyní zisk pěšce díky vazbě na d-sloupci 3.Vxe5.

Například po 3...dxe5 4.Vxd8+ má bílý s pěšcem navíc výborné šance na vítězství.




Diagram 8: Aktivita věže v koncovce

V koncovce je aktivita věže tak důležitá, že silný hráč neváhá za rozehrání věže obětovat i pěšce.

Černý stojí zdánlivě aktivně díky tlaku na pěšce c2. Bílý však zahraje 1.Vb1, čímž se z tlaku vymaní.

Partie pokračovala 1...Vxc2 2.Vb7 Va2 3.Vxa7 a díky silnému volnému a-pěšci a odříznutému černému králi bílý vyhrál.





Diagram 9: Věž za soupeřova pěšce 

Zatímco ve střední hře bývá nejlepší místo pro věž na otevřeném sloupci, případně na předposlední řadě, v koncovce plní věže konkrétnější úkoly.

Na soupeřovy volné pěšce útočí věž nejlépe zezadu. Tahem 1.Va7 bílý pěšce a3 napadne a zároveň mu brání postoupit dopředu. Po 1...Vc3 má bílý výborné předpoklady postupovat svojí dvojicí volných pěšců a usilovat o vítězství.





Diagram 10: Věž za vlastního pěšce 

Zezadu věž výborně působí také na svého volného pěšce. Chrání ho a podporuje v další cestě vpřed.

V naší pozici bílý zahrál správné 1.Va1 a dal tím svému a-pěšci doslova křídla. Hrozba dosažení pole proměny a8 v příštích třech tazích je nesmírně silná.

Černý se bránil 1...Vf2 2.a6 bxa6 3.bxa6 Vf8 4.a7 Va8 a nebezpečného pěšce zastavil. Bílý však rozhodl partii zapojením svého krále do hry: 5.Kf1 a černý, s pasivní věží na a8, nemá šanci.



Zpět

Šachové testy:
Vlastnosti věže (4153)
Vlastnosti šachových figur (4157)
Boj na otevřeném sloupci (6121)

Šachová výuka:
Vlastnosti věže (14153)
Co si přeje věž? (14204)

Naučit se víc o Co si přeje věž:
M.Beil: Tři části šachové partie, strany ?-?
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, ?. lekce (strany ?-?)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, ?. lekce (strany ?-?)
M.Beil: Šachová cvičebnice 7. díl, ?. lekce (strany ?-?)
R.Biolek: Základy strategie, strany ?-?
R.Biolek: Plán v šachové partii, strany ?-?
R.Biolek: Šachy. Hra fantazie, strany ?-?
A.Suetin: Škola šachové strategie a taktiky, strany ?-?
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi, strany ?-?
L.Pachman: Moderní šachová strategie, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém, strany ?-?
A.Nimcovič: Můj systém v praxi, strany ?-?
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, ?. lekce
M.Beil: Tajná přání šachových figurek, strany ?-?, VYJDE V ROCE 2022

Související témata:
Věž
Věžové kombinace
Přání šachových figur
Co si přeje král?
Co si přeje dáma?
Co si přeje střelec?
Co si přeje jezdec?
Co si přeje pěšec?

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět