Čtverec

Pravidlo čtverce je užitečná pomůcka, která pomáhá určit, jestli král chytí soupeřova volného pěšce.

Jedna strana čtverce je jeho cesta vpřed k poli proměny, další strany čtverce jsou stejně dlouhé.

Když král vstoupí do čtverce soupeřova volného pěšce, chytí ho.

Když král do čtverce nevstoupí, pěšec mu uteče a prosadí se do dámy.









Diagram 1: Král vstoupí do čtverce

Čtverec pěšce g4 je má rohy na polích d1, d4, g1 a g4. Je vyznačený žlutou barvou.

Bílý na tahu v této pozici vstoupí do čtverce černého pěšce tahem 1.Kd4 a pěšce chytí.

Může se pokračovat 1...g3 2.Ke3 (znovu vstupuje do čtverce) 2...g2 3.Kf2 g1D+ 4.Kxg1 a partie skončí remízou.





Diagram 2: Král nevstoupí do čtverce

V této pozici je čtverec černého pěšce a5 vymezený poli a1, a5, e1 a e5.

Bílý na tahu se přiblíží tahem 1.Kf4, ale do čtverce soupeřova pěšce nevstoupí. Pěšec mu tedy uteče a černý v partii zvítězí.

Dále například 1...a4 (tím se čtverec znovu zmenšuje) 2.Ke4 (znovu nevstupuje do čtverce) 2...a3 3.Kd3 a2 4.Kc2 a1D a černý vyhraje.




Diagram 3: Tah pěšce o dvě pole

Při používání pravidla čtverce musíme vždy zvažovat konkrétní pozici a její zvlášnosti. Jednou z takových zvláštností je možnost pěšce táhnout o dvě pole.

V této pozici se může zdát, že se černý král nachází ve čtverci pěšce h2. Ale bílý na tahu zahraje 1.h4 a jeho čtverec je nyní ohraničený poli d4, d8, h4, h8. Černý svým tahem 1...Kc4 do čtverce nevstoupí.

Dále například 2.h5 Kd5 3.h6 Ke6 4.h7 Kf7 5.h8D a bílý vyhraje.




Diagram 4: Čtverec - ucpání diagonály

Mezi metody, jak soupeřovu králi zabránit v chycení našeho pěšce, patří ucpání jeho cesty.

V pozici na diagramu je černý král ve čtverci pěšce a3. Například po 1.a4 Ke4 2.a5 Kd5 by pěšce stačil zastavit a partie by skončila remízou.

Bílý však ucpe plánovanou cestu soupeřova krále silným tahem 1.d5. Po vynuceném 1...exd5 2.a4 Ke4 (znovu vstupuje do čtverce, ale nepomůže mu to) zahraje bílý 3.a5. Nyní černému králi zavazí v cestě jeho vlastní pěšec na d5. Po 3...Ke5 4.a6 Kd6 5.a7 bílý vyhraje.


Zpět

Šachové testy:
Čtverec - tah a výsledek (5551)
Čtverec - hodnocení (5501)
Čtverec - hraní (15331)
Pěšcovky 1-5 - tah a výsledek (5556)
Pěšcovky 1-5 - hodnocení (5506)

Šachová výuka:
Čtverec (15301)
Shrnutí pěšcovek 1 (15307)

Naučit se víc o Čtverci:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 15. lekce (strany 68-70)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 15. lekce (strany 47-51)
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl, 15. lekce (strany 41-48)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strana 5
F.Pithart: Šachové koncovky, strana 37
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 12. lekce

Související témata:
Král a pěšec proti králi
Kritická pole
Mezní pole
Past
Bodyček
Pohyb po diagonále
Vzdálený volný pěšec
Krytý volný pěšec
Samokrycí formace
Nebezpeční pěšci
Pěšcové slabiny
Pěšcový průlom
Aktivní král
Nevýhoda tahu v pěšcovce
Volná tempa
Trojúhelník
Korespondující pole
Koncovky, pěšcové koncovky

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: připomínkování)