Kombinace s proměnou pěšce

Klíčová schopnost pěšce je proměna v jinou figuru po dosažení osmé řady. Nejčastější je v koncovkách, ale své místo má i v útoku na krále.

Nově postavená figura se může velmi účinně zapojit do útoku na soupeřova krále. Ať už se při tom nově postavená figura obětuje, anebo sama bude matovat krále soupeře.

Za prosazení pěšce do dámy často stojí za to obětovat materiál. Nově postavená figura nám takovou oběť vynahradí.

Nejčastější proměna je v nejsilnější figuru - v dámu. Ale někdy se může hodit i proměna v jinou figuru! Například proměna v jezdce může přinášet rozhodující výhodu.





Diagram 1: Bílý na tahu vyhraje

V první ukázce je pěšec g7 blízko své proměně. Zatím se za tímto pěšcem ukrývá soupeřův král, ale po jeho proměně v dámu o tuto skrýš soupeřův král přijde.

Bílý odvleče černého krále z blokovacího pole g8 obětí střelce 1.Sxh7+. Černému nepomáhá ani 1...Kf7, dáma se střelcem by krále úspěšně ulovili 2.Df5+ Ke7 3.Df6+ Ke8 4.Sg6+ Kd7 a 5.Dd6 mat.

A když černý oběť přijme 1...Kxh7, promění se nebezpečný pěšec v dámu 2.g8D+ a po 2...Vxg8 zasadí černému rozhodující úder 3.Dh5 mat.



Diagram 2: Bílý na tahu vyhraje

Také ve druhé pozici je bílý pěšec b7 těsně před polem proměny. Cestu ke své proměně však bude mít pěšec ještě komplikovanější.

Nejdřív zavleče soupeřovu věž pod palbu pěšce 1.Vc8+ Vxc8. Snem pěšcem se stává sebrat ve vhodný okamžik na c8 a proměnit se ve vhodnou figuru.

Ještě před proměnou bílý zavleče černého krále na nejhorší možné pole obětí dámy 2.Da7+ Kxa7, aby nyní mohl proměnit pěšce v jezdce 3.bxc8J+ a dát tak dvojitý úder. Černý se vzdal.



Diagram 3: Černý na tahu vyhraje

V této pozici je na tahu černý a rovněž hledá vhodný okamžik k proměně pěšce c2 v jinou figuru.

Černý začne zavlečením bílé věže na pole a2 1...Dxa5+ 2.Va2, kde věž svému králi ucpává ústupové pole. Ve vzniklé pozici je jezdec d3 přetížený - kryje pole c1 i e1.

K matu vede oběť dámy na e1, která bránícího jezdce odvleče od krytí druhého důležitého pole 2...De1+ 3.Jxe1. Teď už se pěšec může proměnit v dámu a ukončit partii 3...c1D mat.




Diagram 4: Černý na tahu vyhraje

V posledním příkladu by po okamžité proměně pěšce 1...e1D přišlo 2.Dxg7 mat.

Přesto proměna tohoto nebezpečného pěšce rozhodne partii. Černý však nejdřív zavleče bílého na nevhodné pole, kde po 1...Dg3+ 2.Kxg3 bude postavení nové dámy dávat šach 2...e1D+. Bílý král ustoupí 3.Kh3, aby bránil pěšce h4.

Černý soupeřova krále zažene pryč od pěšce h4 3...Ve3+ 4.Kh2, potom pěšce vezme 4...Dxh4+ a po 5.Kg1 už přijde závěrečné 5...Ve1 mat.


Zpět

Šachové testy:
Proměna pěšce (3654)
Mat 2. tahem s proměnou pěšce (3372)
Mat 3. tahem s proměnou pěšce (3373)

Šachová výuka:
Proměna pěšce (13634)
Pěšcové kombinace (13505)

Naučit se víc o Kombinacích s proměnou pěšce:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu
P.Herejk: Sbírka šachových úloh
M.Beil: Šachová cvičebnice 3. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 4. díl
M.Beil: Šachová cvičebnice 5. díl
R.Biolek: Základy taktiky
L.Pachman: Střední hra v šachové praxi
V.Chenkin: Poslední šach (v ruštině)
S.D.Ivaščenko: Sbornik šachmatnych kombinacij (v ruštině)

Související témata:
Útok na krále v centru
Využití slabiny f7
Útok při opačných rošádách
Útok při stejných rošádách
Slabá poslední řada
Dušený mat
Útok na vyhnaného krále
Aktivita a souhra v útoku
Útok na volném sloupci
Využití předposlední řady
Útok po diagonálách
Využití slabých polí
Nebezpečný pěšec
Vysunuté těžké figury
Uzavírání matové sítě

Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie

Zpět

(autor: Martin Beil, stav: hotovo)