Střelec proti jezdci v koncovce
Střelec i jezdec jsou považováni za figury stejné hodnoty, přestože jejich chod je velmi odlišný. Ve skutečnosti závisí poměr jejich sil na konkrétní pozici – někdy je silnější střelec, jindy jezdec.
Výhodou střelce je jeho daleká působnost a schopnost dělat vyčkávací tahy, působí však jen na pole jedné barvy. Střelec je silný hlavně v otevřených pozicích s pěšci na obou křídlech šachovnice.
Jezdec má skvělé skokanské schopnosti a působí na pole obou barev. Má však „krátké nohy“ a dá se snadno vytempovat, vyčkávací tah totiž udělat neumí. V souboji se střelcem bude silný hlavně v zablokovaných pozicích s pěšci nepříliš daleko od sebe.
Se stejnou hodnotou obou figur to prostě není tak jednoduché, tohle téma je spíš pro silnější šachisty.
Diagram 1: Střelec a pěšec proti jezdci – nevýhoda tahu
S jediným pěšcem si jezdec většinou snadno poradí, ovšem jedině s pomocí svého krále. Pokud je ale pěšec hodně blízko pole proměny, může mít jezdec i tak velké problémy.
V naší pozici černý na tahu remizuje tahy 1...Jd6+ 2.Ke7 Jc8+ 3.Ke6 Jb6 (nebo 3.Ke8 Jd6+).
Bílý na tahu ale vyhraje a využije přitom schopnosti střelce přesunout povinnost tahu na soupeře. Po 1.Ke7 Jd8 2.Se4 Jf7 totiž zahraje 3.Sh1 (může též na g2, f3 atd.), jezdec se musí vrátit 3...Jd8 a po 4.Sd5 je černý v nevýhodě tahu, jezdec je ztracen.
Diagram 2: Střelec a pěšec proti jezdci – chycení jezdce na okraji šachovnice
Pokud se jezdec zdržuje na okraji šachovnice, může ho střelec úplně znehybnit. V takovém případě může být pěšec i hodně vzdálen od pole proměny, a přesto silnější strana vyhraje.
Bílý zahraje 1.Se5 a jezdec je chycen. Na 1...Ke6 přijde 2.d4 (lze samozřejmě i 2.Kd4) 2...Kf5 3.Kd5 Jf6 4.Sxf6 Kxf6 5.Kc6 se snadno vyhranou pěšcovou koncovkou.
Diagram 3: Jezdec a pěšec proti střelci – samotný střelec má problémy
S pěšcem na předposlední řadě si často ani střelec neporadí, pokud mu nepomůže vlastní král.
Po vynuceném 1.d7 má střelec dvě možnosti, jak pěšce zadržet, ani jedna ovšem nestačí. Na 1...Sg5 zahraje bílý 2.Kd5 Ke3 (král je příliš daleko) 3.Ke6 a následuje překrytí střelce 4.Je7.
Na druhý možný tah 1...Sc7 bílý král zasáhne z druhé strany 2.Kb5 Ke3 3.Ka6 Ke4 4.Kb7 a střelec už proměně pěšce nezabrání. Všimněte si, že černému králi chybí jen jediný tah k účinnému zásahu. Kdyby mohl nyní zahrát 4...Kd6, partii by zremizoval.
Diagram 4: Jezdec a pěšec proti střelci – ani pomoc krále nemusí stačit
Černý na tahu remizuje tahem 1...Kd6 a na 2.Jf5+ Ke6, král trvale kontroluje důležité pole e7.
Bílý na tahu naopak vyhraje přesným 1.Jf5 Sd8 (nebo jakkoli) 2.Je7 s výhrou.
Diagram 5: Střelec silnější než jezdec – volní pěšci na opačných křídlech šachovnice
Dálkový chod umožňuje střelci podporovat svého volného pěšce a současně bezpečně zadržovat pěšce soupeřovy, třeba na opačném konci šachovnice.
Plán bílého – napadnout králem soupeřova jezdce – bude opět uskutečněn pomocí vyčkávacího tahu střelcem. Hra může pokračovat třeba takto: 1.Kd3 Ke6 2.Kd4 Kd6 3.Sg2 (nebo Sf3, Se4 atp.) 3...Kd7 4. Kc5 Kc7 a nyní nejjednodušeji 5.Kb5 – černý je v nevýhodě tahu, bílý staví dámu.
Černí pěšci nemají v této pozici žádný význam, střelec je bezpečně kontroluje.
Diagram 6: Střelec silnější než jezdec – pěšci zablokovaní na polích barvy střelce
Pro střelce je velmi důležitá možnost napadání soupeřových blokovaných pěšců.
V naší pozici potřebuje bílý král proniknout do soupeřova postavení, což se mu opět podaří vytempováním soupeře. Nejprve napadne pěšce b6 tahem 1.Sc7 a po vynuceném 1...Jd7 postoupí králem 2.Ke4. Černý se ho pokusí zadržet 2...Ke6, ale po vyčkávacím 3.Sd8 je v nevýhodě tahu.
Bílý král pronikne do postavení soupeře anebo střelec posbírá černé pěšce – bílý snadno vyhraje. Všimněte si, že vyčkávací tah 3.Sd8 také kryje pole f6, jinak by černý mohl nyní dát 3...Jf6+.
Diagram 7: Střelec silnější než jezdec – přechod do pěšcové koncovky
Nešikovná pozice černého jezdce i krále umožní bílému vyhrát i takto zjednodušenou pozici, v tomto případě přechodem do pěšcové koncovky.
Po vynuceném 1.f6 nemá černý jezdec dobrý ústup. Po 1…Jf5 vyhraje vazba 2.Sg4, na 1...Je8 přijde 2.Sa4+ Kd8 3.Sxe8 Kxe8 a pozor, teď jedině 4.Kc6 Kd8 5.Kd6 Ke8 6.Kc7 s výhrou.
A konečně po 1...Je6 2.Sg4 Kd8 3.Sxe6 fxe6+ musí bílý zahrát opět přesně 4.Kd6 Ke8 5.Kxe6 Kf8 6.f7 Kg7 7.Ke7 a vyhraje. Jen zopakujeme, že netrpělivé 4.Kxe6 Ke8 je známá remíza.
Diagram 8: Jezdec silnější než střelec – pěšci stojí na polích barvy střelce
Pro černopolného střelce bude nevýhodné, pokud jsou jeho pěšci umístěni na černých polích.
V naší pozici je pěšec e5 zablokován a po jeho napadení 1.Jc4 ho střelec musí pokrýt tahem 1...Sc3. Následuje však 2.Jd6+ Kc6 3.Jf5 a bílý jezdec jednoho z dalších pěšců sebere.
Všimněte si, že svou roli sehrál i špatně postavený černý král, jenom nevýhodně postavení pěšci by ke zvětšení výhody bílého nestačili. Poziční výhoda.
Diagram 9: Jezdec silnější než střelec – pěšci zablokováni na polích barvy střelce
Pěšci černého jsou zcela znehybněni na černých polích, střelec musí krýt Pd6 a je velmi pasívní. Jezdec stojí na ideálním blokádovém poli, bílý má kromě toho víc prostoru a aktivnějšího krále.
Pozice je pro bílého vyhraná například takto: 1.g5 Kg7 2.Kf3 Kf7 3.Kg4 Se7 4.Kf5 Sf8 (černý může jen vyčkávat) 5.Jf6 h6 (nejlepší) 6.gxh6 Sxh6 7.Je4 Sf8 8.h6 (odvlečení střelce) 8...Sxh6 9.Jxd6+ Ke7 10.Je4 Se3 11.d6+ (uvolnění pole d5 pro krále) 11...Kd7 12.Kxe5 a černý se vzdal.
Využití podobných pozičních výhod je ovšem úkolem spíše pro pokročilejšího hráče.
Diagram 10: Jezdec silnější než střelec – někdy pomůže taktika
Bílý má pěšce už na d7, černý král je daleko, ale po netrpělivém 1.Je6 Se7 2.Jxg7 zahraje černý 2...Kg4 3.Kb7 h5 4.Kc7 Kg5 s dalším Kf6 a remízou.
Bílý má ovšem v záloze taktický obrat, kterým střelce omezí a pak prosadí proměnu svého pěšce.
Po oběti pěšce 1.f6 gxf6 (nelze 1...Sxf6 2.Je4+ s dalším Jxf6) následuje 2.Je6 Se7 (slabší je Sa5 pro Kb7 s dalším Jc7) 3.Jd4 (hrozí další vidlička na f5) 3...Sd8 4.Jc6 Sc7 (nebo Sb6) 5.Kb7 a proměně pěšce nelze zabránit.
Diagram 11: Hodnocení pozice – střelec silnější než jezdec
Zkusme zhodnotit pozici na diagramu (bílý na tahu). Nebudeme hledat správné tahy, jen zkusíme stanovit, kdo je na tom lépe.
Pozice je otevřená, pěšci jsou na obou křídlech daleko od sebe, černý může na dámském křídle snadno utvořit volného pěšce. Oba králové jsou v centru, v tom výhodu nemá nikdo.
Takováto pozice je výhodná pro stranu, která má střelce. Černý stojí lépe, bílý se bude muset pečlivě bránit.
Diagram 12: Hodnocení pozice – jezdec silnější než střelec
Na tomto diagramu (černý na tahu) vidíme pozici, zablokovanou nevýhodně pro bílého střelce - vlastní pěšci ho velmi omezují v pohybu. Černý má i více prostoru, není jen jasné, jestli jeho král dokáže proniknout do pozice soupeře.
Takováto pozice je výhodná pro stranu, která má jezdce. Černý stojí jasně lépe, jeho úkolem je hledat cestu k výhře.
Zpět
Šachové testy:
Střelec proti jezdci v koncovce - tah a výsledek (5583)
Střelec proti jezdci v koncovce - hodnocení (5533)
Střelec proti jezdci (6117)
Figurové koncovky 6-10 - tah a výsledek (5584)
Figurové koncovky 6-10 - hodnocení (5534)
Naučit se víc o koncovce Střelce proti jezdci:
P.Herejk: Metodická příručka pro učitele a trenéry šachu, 33. lekce (strany 141-145)
P.Herejk: Sbírka šachových úloh, 33. lekce (strany 127-131)
M.Beil: Šachová cvičebnice 6. díl, 33. lekce (strany 41-50)
R.Biolek: Koncovky - základní kurz, strany 55-62
R.Biolek: Koncovky II, strany ?-?
F.Pithart: Šachové koncovky, strany 102-115
P.Herejk: Základní výcvik začátečníků na webu ŠSČR, 32. lekce
Související témata:
Věžové koncovky
Věž proti pěšci
Věž a pěšec proti věži
Most
Obrana 6. řady
Věž prosazuje pěšce
Aktivní věž
Dámské koncovky
Dáma proti pěšci
Dáma a pěšec proti dámě
Střelcové koncovky
Střelec proti pěšcům
Stejnobarevní střelci
Různobarevní střelci
Falešný střelec
Jezdcové koncovky
Jezdec proti pěšcům
Složitější koncovky
Koncovky s nerovným materiálem
Figury proti pěšcům
Figury proti figurám
Koncovky, figurové koncovky
Odkazy:
Šachový svaz České republiky
Projekt Šachy do škol
Šachopedie
Zpět
(autoři: Miloslav Vanka, Martin Beil, stav: připomínkování)